Bavaria probeert in eclectische campagnefilm triest WK op te leuken, maar slaagt daar niet helemaal in

CAMPAGNEPRAAT | Wat vindt ons panel? Een dappere poging van Bavaria om het besmette WK lucht te geven, maar neemt daar teveel tijd voor.

Adverteerder: Bavaria
Bureau: Fama Volat
Titel: Hele gekke tijden, de commercial
 

WAB: De titel en aanpak van Bavaria zijn wel passend bij deze vreemde tijden in communicatieland. Ik ben wel een tikje confuus. Het is een inhaker op het WK voetbal met de Sint en de Kerstman in de hoofdrol. De kijker van deze online video (bijna 4 minuten) krijgt onder andere een kritische dialoog, een cameo van broers Willy en René van de Kerkhof en zelfs een musical voor zijn kiezen. Volg je het nog mejuffrouw Krouwel?

MK: Wat zeg je nu allemaal meneer Bol?! Adformatie heeft deze nog maar net aan ons voorgelegd, ik heb het nog niet eens kunnen bekijken. Jouw appje is complete abracadabra voor mij. Geef me even een momentje om bij je aan te haken, okay? 

WAB: Jij als groot liefhebber van inhakers gaat vast smullen van deze inhaker 2.0. Dus ik kan niet wachten op jouw visie op dit all-inclusive concept, maar ik heb geduld. 

MK: Nou ik heb hem bekeken hoor. Ik vond het op zich wel grappig. Ik snap dat door deze drie te mengen in een luchtige musical, Bavaria de angel uit elke discussie haalt. Van zwarte Piet tot Qatar. En daarnaast hebben ze met het fameuze Bavaria-jurkje de inhaaklat al in 2010 onnavolgbaar hoog gelegd. Wel vond ik de video erg lang. Weet alleen niet zo goed wat ik eruit mee moet nemen. En vraag me af of de doelgroep dit echt uitkijkt in het tijdperk waarin mediaconsumptie vooral on demand, vluchtig en hapsnap is.

WAB: Grappig is het filmpje zeker. Een glimlach kon ik niet onderdrukken. Scherpe dialogen afgewisseld met melige grappen. Goede acteurs ook. Zoals de Sint die de Kerstman dist als een commercieel vehikel. Maar ik vraag me ook hardop af hoeveel impact dit heeft. Ik geef het nu een keer aandacht, daarna niet meer. Het grootste vraagstuk is relevantie en passendheid bij het merk Bavaria. Ja, Bavaria en luchtige toon passen wel,  maar wil ik van een biermerk hun oordeel over de politiek rond het WK-voetbal horen? En nog belangrijker: krijg ik zin om een (Bavaria) biertje te pakken? Ik niet, jij?

MK: Ik eerlijk gezegd ook niet. Maar ik ben geen bierdrinker dus in alle eerlijkheid ook niet de doelgroep. Trouwens, op de biertjes in beeld na was ik ergens alweer vergeten dat het om bier (verkopen) ging. Ik was wat afgeleid en heb wel even ingezoomd op de kersttrui van Santa. Dat is echt een mooie premium zeg! Heb jij ergens in die vier minuten meegekregen of en hoe je die bij elkaar kan sparen ofzo? Lijkt mij een fantastische supermarktactie toch?

WAB: Wat ben jij toch ook een actie-dame Mejuffrouw Krouwel. Jij wil overal shirtjes, petjes en toeters bij krijgen of sparen. Volgens mij kiest Bavaria deze keer er juist voor geen commerciële actie te koppelen aan een voetbalfestijn. Nu zijn ze ook geen sponsor van het WK (Budweiser wel) of KNVB (Heineken wel). Dus dan is het makkelijker om niks te doen. Scheelt weer wat euro’s marketing. 

Ligt het gebrek aan impact trouwens alleen aan Bavaria? Dat denk ik niet. Er is gewoon geen eer te behalen aan dit event. Treurnis alom. En twee mopperende mannen met witte baarden op een dak, maken het er niet vrolijker op. Zucht.

MK: Je kent me te goed: ik hou van vlijmscherpe inhakers en slimme premiums. Bij hoofdsponsor Albert Heijn kan ik oranje patches sparen. Die doen straks weinig in de zichtbaarheid, maar zijn wel leuk. Ik mis toch de partij die lekker uitpakt met een gadget waar we straks heel Nederland mee zien. Dat had in alle eerlijkheid de (briljante) hoofdspencer van Jumbo kunnen zijn, maar ook die is helaas stopgezet. Bavaria zou dan dé andere partij zijn voor een coole actie.

Helaas. Ik weet ook niet of we hier ‘helaas’ mogen zeggen, gezien het omstreden WK. En toch blijf ik dat dubbel vinden. Met z’n allen iets vinden van een WK in Qatar. Toch gaan en meedoen, toch met z’n allen kijken en toch campagnevoeren waarin je dan als adverteerder oproept tot juichen en tegelijk er iets moreel verantwoord over gaat zeggen. Voelt allemaal wat vreemd. Ik kan daar eigenlijk niks mee. Doe het goed, met je hele hart. Of doe het niet. Vaker heb ik dat naar Amerikaanse leest, Go Big or Go Home,  genoemd. Dat is toch de essentie van ons reclamevak?

WAB: Je hebt gelijk. Op zich zit in het idee en de aanpak een behoorlijk groots idee: ‘Lang leve gekke tijden’. Ik vind het dus oprecht een goede slogan en een dappere poging van Bavaria. Omdenken over het WK voetbal is namelijk een pittige uitdaging. Met humor is er aangevallen. Toch is deze campagne voor mij niet helemaal geslaagd. Bavaria en Fama Volat zaten in de goeie hoek, maar hadden beter op meer positiviteit in een kortere vorm kunnen uitkomen. Nut en effect doen me twijfelen. Dan is de nasmaak (zelfs voor bier) iets te bitter. 

Zij marketingbaas van NN Group, hij directeur van Abovo Maxlead. Beiden hebben een groot hart voor marketing en reclame. Iedere week betwijfelt, bekritiseert of bewierookt het duo Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol een actuele campagne. Met vandaag eclectische campagne van Bavaria. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie