Deze maand staat de vakpers logischerwijs bol van de kerst-uitingen. Maar er wordt ook heus nog wel kerstvrij werk gemaakt. Hierbij een top 5 food & drinks campagnes met zonder stol, boom of lichtjes.
1. Tesco’s iconen
Eenvoudige en iconische buitenreclame. Het duurde beschamend lang voordat ik doorhad dat er een raadseltje verstopt zat in de uitingen. Opmerkelijk genoeg communiceren de advertenties nauwelijks: ze dienen puur als een reminder dat Tesco bestaat en lekkere groenten verkoopt. Die eenvoud is de oerkracht van deze campagne.
bureau: BBH London
fotografie: Will Cooper
2. Barilla Al Bronzo
‘Fare La Scarpetta’ betekent letterlijk 'een schoentje doen', verwijzend naar het genot van de overgebleven saus van je bord schrapen met een stukje brood. Barilla’s pasta Al Bronzo heeft een ruwe textuur met bovengemiddelde capaciteit tot sausbehoud. Mooi werk met een productwaarheid in de kern. Het maakt het merk zo Italiaans als het maar kan zijn.
bureau: LePub
regie: Alex Feil via Brw Filmland s.r.l.
3. 2024 M&Ms RedOne cinema
Het was een geniale zet om van M&M's karaktertjes te maken. Het merk werkt samen met Amazon MGM Studios om de film ‘Red One’ te promoten. De rode M&M, die natuurlijk Red heet, ziet zichzelf als voor de hand liggende hoofdrolspeler in een film met die naam. Hij voelt zich duidelijk gepasseerd en greenscreent zichzelf er alsnog in.
bureau: T&Pm
regie: Kirk Kelley via House Special
4. DeLeón - Bold Spirits Rise
Deleón Tequila brengt een film over zelfexpressie. Het losdraaien van de dop ontspint een wereld van hypnotiserende dansbeelden. Prachtig werk wat, zonder enige context, niet veel meer is dan dat. Met context vanuit het merk (At Deleón, we believe in creating the space to transform the ordinary into the… etc etc) is dat nog steeds zo. Maar wel prachtig.
bureau: Translation
regie: Ben Strebel via Biscuit Filmworks
5. Katz Delicatessen
Katz's Delicatessen is wereldberoemd in New York. Bijna net zo beroemd als Nicolas Heller, beter bekend als New York Nico (worth a follow op the gram!). In samenwerking met M ss ng P eces creëerde Heller een 80 seconden lange spot, waarin Dave (Instagram’s @OldJewishMen) en zijn denkbeeldige broer het gemis van een klassieke pastrami bespreken. Katz’s nieuwe verzendservice biedt de oplossing.
bureau: M ss ng P eces
regie: Nicolas Heller
Nou vooruit, een paar korte gedachten over de kerstfilms uit de UK.
De Mooiste Eten Award gaat wederom naar Marks & Spencer. Als je je door het hysterische gekrijs van Dawn French worstelt kom je uiteindelijk in een oceaan van fantastisch uitziend eten, zoals halloumi met bacon en siroop.
De award voor beste campagnestrategie en cast gaat naar Waitrose’s Sweet Suspicion. De whodunnit over een gestolen ‘chilled dessert’ met heerlijke groep acteurs en comedians kijkt zo lekker weg als een Red Velvet Bauble Dessert smaakt.
De Verbrande Kalkoen gaat naar Morrisons. Hulde voor het hergebruik van de zingende ovenwanten, maar de musical toont vooral heel veel, heel slecht gestyled en amateuristisch belicht eten.
Olaf van Gerwen is food- & drinks-specialist bij Chuck Studios.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!