De wereld verandert. En globalisatie en digitalisering drukken hun stempel op onze wereld. Veranderingen volgen elkaar veel sneller op dan ooit en we hebben te maken met een generatie, de millennials, die transparantie eist. Tegelijkertijd is de manier waarop marketeers hun werk doen en de organisatie daarvan onveranderd. De vraagt rijst hoe dat kan. En nog meer: wat moet er veranderen?
Er zijn meerdere manier om je bestek na een diner neer te leggen. Het Rode Kruis in Polen heeft daar vorige week een nieuwe variant aan toegevoegd: gekruist.
Een interview met Dan Ariely, onderzoeker in gedragseconomie. Ariely onderzoekt het irrationele gedrag van de mens. Wat is de ’waarheid’ achter oneerlijkheid? In zijn boek Heerlijk Oneerlijk laat hij zien dat we allemaal liegen en vooral tegen onszelf. Wat maakt misleiden zo interessant? En hoe beïnvloedt het reclame? Door Klaas Weima en Eva Roos
Prangende zaken? Hanneke Verburg (Winkelman & Van Hessen) schrijft er een brief over. Aan Rocco Mooij, hoofdredacteur van Communicatie. Of Rocco schijft aan Hanneke. Als de actualiteit daar om vraagt. Of gewoon als ze er zin in hebben.
Gisteren is het 1e ex van het Blauwe Boek aangeboden aan prof. dr. Anne van der Meiden. Het handboek PR oftwel Blauwe Boek is een traditie in ons vak, die 25 jaar geleden door Jan Mastenbroek is gestart.
Amerikaanse toezichthouders stellen een onderzoek in naar geruchten over banken die vlak voor de beursgang van Facebook negatieve informatie over het bedrijf onder beleggers hebben verspreid. Er zou sprake kunnen zijn van ongeoorloofde beïnvloeding.
Waarom moet iedereen naar jouw verhaal komen luisteren? ‘Kom vooral als je iemand wilt ontmoeten die haar praktijkervaring en voorbeelden wil delen. Mijn verhaal vertelt hoe je communicatie over strategie en veranderingen kunt aanpakken bij een hevig veranderende organisatie. Ik vertel hoe ik daar als communicatieprofessional mee om ben gegaan en wat ik geleerd heb.’
Workshopleider Charles Huijskens: ‘Een kenmerk van een echte crisis is dat het ondenkbare gebeurt. Dat kun je niet voorkomen. Maar als je pas na de crisis begint je communicatie serieus te nemen, ben je te laat. Dan wordt de crisis een ramp. Een goed bedrijf kan een stevige crisis prima overleven, als er vóór die tijd al veel is geïnvesteerd in de cultuur van de organisatie, het maken van plannen, het oefenen van crisissituaties en de training van woordvoerders.
Wie de onvermijdelijke ‘hipsters’ die PICNIC bevolken toch wil ontlopen, moet op vrijdagochtend een sessie over intellectueel eigendomsrecht gaan bijwonen. Naast dat dit een interessanter onderwerp is dan de titel doet vermoeden (“Valorazation and Protection of IPR in ICT and Digital Media”), is het wel eens verfrissend om niet afgeleid te worden door de uiterlijke kant van wat op PICNIC voor ‘creatief’ doorgaat.
De titel van Nicole Yershon’s sessie tijdens de laatste editie van PICNIC was prikkelend: “Making Global Ad Agencies Future Proof”. Yershon is Director Innovative Solutions van Ogilvy Group UK. De invulling was helaas minder prikkelend. Eerder een bewijs dat internationale bureaus het oude business model nog niet echt willen loslaten.
Commercialregisseur Willem Gerritsen maakt onder de naam Gerrit Willemsen (internationaal) furore als viralregisseur. In Adformatie stond onlangs een interview met hem. 'Een viral is rock-'n-roll.'
De Photo Academy Award 2010 is donderdagavond uitgereikt aan Melanie Matthieu. De award, die bestaat sinds 2003 , is bedoeld voor laatstejaars en pas afgestudeerde fotografiestudenten. Dit jaar stuurden 175 fotografen van 19 fotografieopleidingen werk in.
BSUR maakte voor de eerste vierdeurs Mini een internationale film, waarin de auto zichzelf vermeerdert en de stad verlaat.
TNS NIPO en Nielsen hebben in opdracht van de ministeries van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en Economische zaken onderzoek uitgevoerd naar de ontwikkelingen in mediabestedingen vanaf 1990 tot heden. Het uitgevoerde onderzoek geeft antwoord op twee hoofdvragen: Hoe ziet de ontwikkeling van de totale mediabestedingen in de periode 1990 - 2009 in Nederland eruit? en Wat is de toekomst van (dagblad)reclame in een digitale omgeving?
Vanaf volgende maand gaat Albert Heijn samen met het SBS 6 programma 'Het Beste Idee van Nederland' op zoek naar innovatieve producten die het dagelijkse huishouden van consumenten makkelijker maken. De beste ideeën maken kans om opgenomen te worden in het vernieuwde non food assortiment dat Albert Heijn eerder dit jaar introduceerde.
Jan van der Marel wordt de nieuwe directeur van de Persgroep Advertising en de Persgroep Banen. Hij volgt Wouter van der Meulen op, die het concern per 1 oktober verlaat.