Waar in geijkte (saaie) autoreclames doorgaans een glimmend vehikel op loungemuziek door een nog glimmender landschap zoeft, schiet de Countryman – zoals de nieuwe Mini heet – door de straten van Milaan, stuitert hij over de golfbaan, sjeest hij langs het Comomeer en vliegt hij voor een auto behoorlijk lang door de lucht. Dat wil zeggen: eerst is het er één, dan zijn het er twee, dan zijn het er vier et cetera. Om in de laatste scène allemaal weer in elkaar te schuiven tot één. De pay off: Getaway. De boodschap van de commercial die ‘Flow’ heet: met de Mini Countryman kom je van A naar B, hoe dan ook. In de stad en op het platteland.
Vorig jaar mei won BSUR het mondiale account (van 180 Amsterdam en KesselsKramer – hoezo Hollands glorie?). Strategisch valt er niet meer te zeggen over de knap gemaakte film dan dat het de eerste gezins-Mini introduceert. Zonder afbreuk te doen aan het oorspronkelijke gedachtegoed van ontwerper Alec Issigonis, waarin design, (gebrekkige) ruimte, wendbaarheid en aaibaarheid centraal stonden. Jan Rijkenberg, medeoprichter van BSUR: ‘De Countryman is net zo lang als een Volkswagen Golf, maar oogt… tja, mini. Zonder zijn ondeugende twinkeling te verliezen, wordt Mini volwassen.’
In Adformatie van volgende week is een uitgebreider artikel te lezen (ook met creative director Jason Schragger) over het oorspronkelijke idee en de special effects in de commercial.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!