Om Duitsland beter op de kaart te zetten als vakantieland, schakelt het Duits Verkeersbureau (DZT) de hulp in van artificiële intelligentie (AI). Een heuse AI-influencer met de naam Emma gaat op Instagram video's delen die 'in de virtuele ruimte potentiële reizigers 24/7 inspireert voor echte vakantie-ervaringen en persoonlijke ontmoetingen in Duitsland'. Daar wringt de schoen, reageren veel mensen onder Emma's eerste bericht.
Zij zien liever dat menselijke influencers uit Duitsland of reisfanaten die Duitsland bezocht hebben, uitleggen wat het land te bieden heeft. 'Hoe kan een neppersoon in een neppe omgeving mensen 'inspireren' om te reizen naar een echte plek voor een echte ervaring?', reageert een bekende Amerikaanse fotografe en reiziger onder het bericht. 'Nein, danke', zegt iemand anders. 'Wij hebben liever een echt persoon. Een AI-influencer is een verschrikkelijk idee'.
Reisinfluencers
De populairste reacties onder Emma's eerste bericht gaan over een 'dislike' (1300 likes) en een reisinfluencer die - vanuit haar eigen ervaring en belang - schrijft dat 'potentiële toeristen veel meer geneigd zijn om te luisteren naar echte influencers die van Duitsland houden, er geweest zijn en de beste plekken kennen'. Ruim 1500 mensen steunen die boodschap.
Onderstaande video, het eerste bericht van de AI-influencer, laat duidelijk zien dat de personage en beelden gegenereerd zijn door slimme software. Daar vallen mensen ook over, omdat ze de AI-versies van bekende plekken in Duitsland minder mooi vinden dan de werkelijkheid.
Verkeersbureau: AI-influencer is aanvulling
Het Duitse Verkeersbureau heeft de AI-influencer ontwikkeld in samenwerking met het bureau Startup Creator. In een persbericht schrijft DZT: 'De 'persona' Emma is een moderne, kosmopolitische Berlijnse die thuis is in de digitale wereld. Ze is midden 30, houdt van techniek en reizen, en combineert haar liefde voor nieuwe technologieën met haar passie voor reizen door Duitsland.'
Petra Hedorfer, voorzitter van de raad van bestuur van DZT: 'Emma zal worden ingezet naast de succesvol gevestigde structuren van onze influencermarketing. Door samen te werken met 'klassieke‘ influencers slaagden wij er vorig jaar al in 148 miljoen views te genereren op hun socialmediakanalen. De AI-strategie van de DZT maakt gebruik van technologische innovaties, die weliswaar de persoonlijke ervaring en ontmoetingen in vakantieland Duitsland niet kunnen vervangen, maar wel de 'customer journey' van de reizigers servicegericht kunnen optimaliseren.'
Het is de bedoeling dat Emma als chatbot 'op de lange termijn' ook in meer dan 20 talen gepersonaliseerd reisadvies voor Duitsland gaat geven.