Overslaan en naar de inhoud gaan

Roularta herschrijft tijdschriftartikelen met AI tot SEO-geoptimaliseerde stukken voor de website

Redacteuren gebruiken er de software Typetone voor en moeten nog steeds zoekwoordonderzoek en eindredactie doen, stelt de uitgever.
Miniatuurvoorbeeld
© Volg de training SEO bij Beeckestijn Business School
Miniatuurvoorbeeld
© Volg de training SEO bij Beeckestijn Business School

Magazineuitgever Roularta gebruikt tools met artificiële intelligentie (AI) om tijdschriftartikelen sneller om te bouwen tot online artikelen geoptimaliseerd voor Search Engine Optimalization (SEO). Redacties gebruiken daar de tool Typetone voor, vertellen Rutger Houweling (head of digital content) en Rajno van Wilgenburg (lead web en content) in de nieuwsbrief van journalist Elger van der Wel. 

related partner content for mobile comes here

Roularta is uitgever van onder meer EW, Kijk, Happinez en Landleven. De redacties experimenteerden eind vorig jaar met verschillende AI-toepassingen, zoals dat ook gebeurde en gebeurt bij andere uitgevers. Uiteindelijk gebruiken Roularta-titels AI-software nu het vaakst om automatisch artikelen uit tijdschriften te herschrijven tot SEO-geoptimaliseerde artikelen voor websites. Een proef die startte bij Landleven. 

Voordelen

Typetone is een betaalde AI-softwaretool voor redacties en andere contentbedrijven, en kan via zogeheten templates onder andere aangeleverde artikelen herschrijven. Roularta-redacties gebruiken dergelijke templates. Van Wilgenburg meldt tegenover Van der Wel: 'De redactie zoekt in hun oude content naar wat de goede evergreen-onderwerpen zijn. Dingen die elk jaar weer terugkomen of die nooit op de site zijn gekomen.'

De software laatredacteuren vooral sneller artikelen omkatten voor online gebruik, stelt Roularta. De conclusie uit het gesprek? Van der Wel: 'Inmiddels wordt het (Typetone, red.) toegepast bij meerdere titels binnen de uitgever. En blijkt het er ook nog voor te zorgen dat de redacties, die nog steeds heel erg gefocust zijn op magazines die ze maken, meer online-minded gaan schrijven. Redacteurs leren van het herschrijfwerk dat kunstmatige intelligentie voor ze doet en ze worden dus zelf beter in het schrijven voor de website.'

Aandachtspunten

De tijdswinst die het gebruik van AI oplevert, betekent niet dat tijdschriftartikelen via de computer zo het internet op kunnen. Redacteuren zijn nog steeds nodig om zoekwoordonderzoek te doen om te bepalen waar de AI het artikel voor kan optimaliseren, bijvoorbeeld. En er vindt ook altijd eindredactie plaats op een tekst uit Typetone. Dat moet volgens Van Wilgenburg omdat Typetone de tone of voice van een titel voor circa 80 procent begrijpt, niet 100 procent. Zo staan er soms 'rare tussenkopjes' in een Typetone-tekst.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in