Sonja Loth: 'Door AI wordt de menselijke kant van communicatie belangrijker dan ooit'

Sprekers van het CommunicatieCongres 2024 over de belangrijke ontwikkelingen in het vak.

Sonja Loth

Sonja Loth is ondernemer, strateeg en business-developer. Ze houdt zich onder meer bezig met de invloed van nieuwe technologie, waaronder AI. Loth werkt onder meer voor Rabobank, Techniek Nederland, Havenbedrijf van Rotterdam, De Nederlandsche Bank en PinkRoccade.

Ze is een pleitbezorger van de inzet van AI om het communicatievak waardevoller te kunnen maken.

Welke communicatietrends mag de professional anno 2025 niet missen?
‘Dat zijn er drie, vooral ingegeven door de ongekende snelheid en kracht van de opkomst van AI. De behoefte aan soft skills zal toenemen, er komt meer content, maar van middelmatig niveau, en de kansen op personalisatie in het vak nemen toe.

Om met dat laatste te beginnen. Hoezo zijn er meer mogelijkheden om mensen persoonlijker te benaderen?
‘Dat komt door de toename van data en tools op dit gebied. Deze stellen communicatieprofessionals in staat met veel meer slagkracht te werken. Personalisatie is altijd een domein geweest waar marketing beter en meer op gericht was, maar ik denk dat er voor communicatie nu geen enkel excuus meer is om de mogelijkheden niet in te zetten. Van onboarding-trajecten tot massacommunicatie en communicatie in vele verschillende talen of zelfs dialecten. Dat is een positieve ontwikkeling.’

Dan de toename van content. Daar ben je minder enthousiast over.
‘Dat klopt. Ik vrees dat door AI iedereen zonder barrières content kan en zal maken. Meer vanillecontent, meer middelmatigheid. En goede content komt niet zomaar bovendrijven. Het wordt nog uitdagender.’

Wat bedoel je met de derde trend, de groeiende behoefte aan soft skills?
‘Als communicatieprofs en -managers veel tijdwinst kunnen boeken door de inzet van AI en automatiseringen, is er meer tijd en aandacht voor echt contact, voor oprechte verbinding en empathie. De menselijke kant van communicatie wordt belangrijker dan ooit. Soft skills zoals luisteren, empathie, en aanpassingsvermogen  zijn niet te automatiseren en zullen een onderscheidende factor zijn voor professionals in 2025.’

Hoe moeten communicatieprofessionals zich voorbereiden op deze veranderingen?
‘Maak AI je eigen en laat het nu al voor je werken. Dat verhoogt niet alleen de effectiviteit, maar zorgt er ook voor dat je je persoonlijke of organisatiekompas kunt bepalen. Hoe wil je AI inzetten en hoe niet? Dat moreel kompas is nodig om te zorgen dat AI je niet overkomt, maar dat je het kunt gebruiken voor werk met hogere waarde en creativiteit  in plaats van je enkel te richten op goedkoper en sneller.’

Het klinkt altijd behoorlijk ingewikkeld om met AI te werken. Kost het veel tijd om het je eigen te maken?
'Nee, wie nieuwsgierig is en experimenteert zal zien dat er een stijle leercurve is. Wat je kunt bedenken, kun je vrijwel altijd in zes maanden realiseren. En soms in enkele dagen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie