Magazineuitgever Roularta gebruikt tools met artificiële intelligentie (AI) om tijdschriftartikelen sneller om te bouwen tot online artikelen geoptimaliseerd voor Search Engine Optimalization (SEO). Redacties gebruiken daar de tool Typetone voor, vertellen Rutger Houweling (head of digital content) en Rajno van Wilgenburg (lead web en content) in de nieuwsbrief van journalist Elger van der Wel.
Roularta is uitgever van onder meer EW, Kijk, Happinez en Landleven. De redacties experimenteerden eind vorig jaar met verschillende AI-toepassingen, zoals dat ook gebeurde en gebeurt bij andere uitgevers. Uiteindelijk gebruiken Roularta-titels AI-software nu het vaakst om automatisch artikelen uit tijdschriften te herschrijven tot SEO-geoptimaliseerde artikelen voor websites. Een proef die startte bij Landleven.
Voordelen
Typetone is een betaalde AI-softwaretool voor redacties en andere contentbedrijven, en kan via zogeheten templates onder andere aangeleverde artikelen herschrijven. Roularta-redacties gebruiken dergelijke templates. Van Wilgenburg meldt tegenover Van der Wel: 'De redactie zoekt in hun oude content naar wat de goede evergreen-onderwerpen zijn. Dingen die elk jaar weer terugkomen of die nooit op de site zijn gekomen.'
De software laatredacteuren vooral sneller artikelen omkatten voor online gebruik, stelt Roularta. De conclusie uit het gesprek? Van der Wel: 'Inmiddels wordt het (Typetone, red.) toegepast bij meerdere titels binnen de uitgever. En blijkt het er ook nog voor te zorgen dat de redacties, die nog steeds heel erg gefocust zijn op magazines die ze maken, meer online-minded gaan schrijven. Redacteurs leren van het herschrijfwerk dat kunstmatige intelligentie voor ze doet en ze worden dus zelf beter in het schrijven voor de website.'
Aandachtspunten
De tijdswinst die het gebruik van AI oplevert, betekent niet dat tijdschriftartikelen via de computer zo het internet op kunnen. Redacteuren zijn nog steeds nodig om zoekwoordonderzoek te doen om te bepalen waar de AI het artikel voor kan optimaliseren, bijvoorbeeld. En er vindt ook altijd eindredactie plaats op een tekst uit Typetone. Dat moet volgens Van Wilgenburg omdat Typetone de tone of voice van een titel voor circa 80 procent begrijpt, niet 100 procent. Zo staan er soms 'rare tussenkopjes' in een Typetone-tekst.
Lees ook
- Media Roularta maakt winst dankzij overname Nederlandse magazines
- Media Roularta Media Nederland neemt magazine Flow over van DPG Media
- Media Erwin van Luit: ‘Er valt nog veel uit branded content te halen’
- PR Sonja Loth: 'Door AI wordt de menselijke kant van communicatie belangrijker dan ooit'
- Bureaus AI-adviesbureau ADC Consulting neemt Clever°Franke over
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!