Wie: Marjolein Huls, communicatiemanager KPN
Wat: KPN-case: Storytelling: verandercommunicatie en inspirerend leiderschap in één
De KPN-medewerker moet wel enorm verandermoe zijn, na jarenlange strategische veranderingen? Kom je nog wel bij hem binnen?
‘De markt van telecom en ict verandert continu. Het is wel eens lastig als KPN’er te bepalen waar deze ontwikkelingen jou in je dagelijks werk gaan raken of waar je op in kunt spelen. Als communicatieafdeling proberen wij KPN’ers te laten ervaren dat ze in die verandering ook een belangrijke rol hebben. Wij hebben naast social media ook storytelling ingezet om dit te bereiken. Storytelling heeft ons geholpen om dat wat belangrijk is in de strategische koers van KPN via het lijnmanagement echt te laten landen bij medewerkers.’
Social media, ramp of zegen voor organisatieverandering?
‘Bij goed gebruik kunnen social media zeker een zegen zijn. Bij KPN hebben we sinds vorig jaar een social media-platform voor medewerkers: Connect. Hierin zijn Twitter, LinkedIn en Facebook-functionaliteiten voor intern gebruik samengebracht. Het platform helpt ons enorm om verbinding te creëren tussen KPN’ers. Voor communicatieprofessionals betekenen social media wel een andere werkwijze. Zo is bijvoorbeeld de regievoering op boodschappen (het “zenden”) lastiger. Aan de andere kant nemen de snelheid van informatiedeling en de geloofwaardigheid wel enorm toe en wordt iedereen in de organisatie communicatiever.’
Majolein Huls spreekt op 24 maart aanstaande op ons congres over communicatie en verandering iChange.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!