In 2008 netto bestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan bestedingen aan dagbladen
Televisie, radio en internet zijn in de periode sinds 1990 het hardst gegroeid, zowel in absolute zin als in marktaandeel. Dagblad-en publiekstijdschriftadvertenties zijn in absolute zin gegroeid, maar verliezen wel marktaandeel. In 2008 waren de netto mediabestedingen aan televisie voor het eerst hoger dan de bestedingen aan de dagbladen.
Een duidelijke aantoonbare verschuiving van bestedingen doet zich voor bij de personeels- en rubrieksadvertenties. Bestedingen aan deze advertenties zijn voor een groot deel verschoven van dagbladen naar online mogelijkheden, zoals jobsites en marktplaats.nl.
Crossmedialiteit niet nieuw
Door de versnippering van het aanbod en daarmee de versnippering van de doelgroep worden adverteerders gedwongen meerdere mediumtypen in te schakelen om de doelgroep te blijven bereiken. De top-500 adverteerders schakelden in 1990 gemiddeld 4,3 mediumtypen in, in 2009 is dit gestegen naar gemiddeld 5,4 mediumtypen.
Social media: welke mogelijkheden voor adverteerders?
Facebook, Hyves, Youtube zijn platforms die voor de adverteerder een zeer gericht contact betekenen met de doelgroep. Echter, het is nu nog vrij onduidelijk wat het precies oplevert, volgens de onderzoekers. Veel adverteerders en mediabureaus blijken ook nog zoekende naar de juiste manier om deze mediumtypen in te zetten.
De verwachting is dat de bestedingen aan online adverteren toe zullen nemen, maar hoe allemaal precies zal zich nog uit moeten kristalliseren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!