Een vakblad kopte vorige maand op de voorpagina: 'Help het A-merk verkeert in crisis'.
Een paar weken geleden bezocht ik samen met ruim 40 internationale pitchconsultants 15 Engelse bureaus die nieuw of vernieuwd zijn.
V&D lijkt gered, maar is nog niet uit de gevarenzone.
Een wake-up call voor de supermarktwereld.
In plaats van ruzie te maken met de franchisenemers, zou Ahold-topman Dick Boer hen moeten omarmen, want zij geven Albert Heijn glans.
Het ene na het andere e-commerce supermarktinitiatief wordt uitgerold of getest. Niemand denkt aan de Race naar de Bodem die dat tot gevolg heeft.
Op een bijeenkomst van Toshiba over de kansen en bedreigingen van omnichannel kwam een mooi kafkaiaans voorbeeld voorbij.
Ook in de UK woedt een ware prijsoorlog. Natuurlijk onder de gevestigde orde, die last heeft van de onstuitbare opmars van Aldi en vooral Lidl.
Het geplaagde AH heeft het roer omgegooid en overlegt nu met fabrikanten, in plaats van ze te dicteren. Goed nieuws voor merken.
Heeft u dat nou ook…… Ik kijk naar de commercials van Lidl, maar heb steeds het gevoel, dat ik naar AH reclame zit te kijken. Natuurlijk, ik mis Piekema, maar het assortiment, de producten, de presentatie, de beelden….ik kijk naar de King of Food.
Zo´n 7 á 8 jaar geleden werd ik uitgenodigd voor een bijeenkomst van PWC. Het ging over integriteit en dilemma´s. Het was een interne bijeenkomst, maar ik mocht erbij zijn. Er werd een film getoond. De film was in Nederland geproduceerd en opgenomen, maar met Engels sprekende acteurs en actrices. De film had een internationale uitstraling en allure en werd in alle PWC kantoren getoond.
Vedis, het Detailhandels Platform organiseerde onlangs voor de eerste keer een collegetour. Dat was bij TMO, de Fashion Business School in Doorn. Henk Teunissen van Rivièra Maison werd op kundige wijze ondervraagd door Rupert Parker Brady. Wat een uitstekende bijeenkomst. Het verhaal van Rivièra Maison kennen we natuurlijk, maar het is altijd weer bijzonder om dat van Henk Teunissen te horen. Het viel me op, hoe parallel zíjn verhaal loopt met het verhaal van Lief, waar Vedis leden enkele maanden geleden te
Stilstand is achteruitgang. Rob Benjamens weet waar de kansen liggen voor A-merken.
We zijn al bijna gewend geraakt aan de enorme concentratie in veel branches. Food, drug, liquor, DHZ, enz. Enkele inkopers beslissen over het lot van merken.
De Rabobank was tot voor kort de favoriet van de consument.
Valt Jumbo van zijn 'wij doen niet aan acties'-geloof?
Dit is de tijd van de goede voornemens. Ik heb die natuurlijk ook, maar daar gaat het in deze column niet over. Het gaat over úw goede voornemens. En als u ze nog niet heeft, of niet zeker bent dat uw lijstje compleet is, heb ik hieronder een paar suggesties
De sterkste merken hebben vaak een langdurige relatie met hun reclamebureau.
Retailers moeten met de nieuwe realiteit aan de slag, dan is er geen reden voor sombere verhalen.
Een beetje verstopt tussen het anders nieuws, blijkt er in de supermarktwereld nog een andere “oorlog” aan de gang te zijn.