Onderzoekbureau IRI meldde dat de 20 grootste A-merken slechts 0,3% in omzet waren gestegen. Dat is dus in feite een achteruitgang, want de markt groeide harder en zelfs de inflatie wordt niet gecompenseerd.
Als je uit die top 20 de 5 sigarettenmerken zou halen, dan ziet het er voor de resterende top 20 nog zorgelijker uit.
Grootste dalers; Pampers, Caballero en Mona.
Als redenen worden vooral genoemd. De economie, de bezuinigende consument en het Private Label. Die hebben zeker veel impact. M.n. de tweede, want het PL blijft doorgroeien (op weg naar 40% nationaal!)
Dat argument van die bezuinigende consument wil ik graag relativeren. Supermarkten hebben er als geen ander last van. De totale markt groeit niet en de individuele groei moet dus van de concurrentie komen. Als gevolg wordt er dus gestunt. Niet een beetje, maar continu. 1+1, 2 halen, 1 betalen en spectaculaire afprijzingen. De actiedruk groeit onstuitbaar door. Dat zou in het voordeel moeten zijn van de A merken, want juist die worden in dit actiegeweld gebruikt, dan wel misbruikt.
De belangrijkste oorzaak is de enorme opmars van Lidl. In 2013 groeide het marktaandeel van 7,5% naar 9%!
Die 1,5% van de markt heeft m.n. invloed op de grootste merken. Want juist enkele van die categorieën zijn heel populair bij de Lidl klanten. De merken en de meeste formules hebben dus een gemeenschappelijk probleem. Voor beide partijen betekent dat er gezamenlijke kansen liggen.
Natuurlijk is er nog een oorzaak. Het gebrek aan innovatiekracht van de merken. Dat roep ik al jaren, maar er verandert weinig. Ja, wel bij de kleinere spelers. Daar wordt vaak actief geïnnoveerd en dat merk je, want deze kleine merken doen het relatief beter dan de grotere spelers.
Dat geeft te denken … Kleinere organisaties, meer slagkracht, meer creativiteit, meer durf?
Er liggen kansen, dat blijkt. Er is dus hoop.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!