TikTok heeft voor het eerst in Nederland de beste betaalde campagnes van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet. Adverteerders Bol, Tess v en Hema winnen een zogeheten TikTok Ad Award. De winnaars ontvangen een trofee, online TikTok-badge, paid media-samenwerking om de winst te vieren en advertentietegoed – uiteraard op TikTok. KPN pakt de hoofdprijs en gaat als Nederlandse Greatest TikTok-inzending door naar de Europese kwalificatie voor beste Europese TikTok-campagne.
Een onafhankelijke, elfkoppige jury heeft de inzendingen beoordeeld. In de jury zaten onder andere media- en socialvertegenwoordigers van merken als Netflix, OMD Netherlands, Dept Netherlands, Dentsu Creative Amsterdam en Unilever, net als ceo’s en een creator. TikTok nam zelf geen deel aan de jurering.
Prijzen waren te verdelen in de categorieën Greatest Branding, Greatest Performance en Greatest Creative.
Greatest Branding-prijs
De prijs voor Greatest Branding-campagne op TikTok ging tussen Amazon Prime Video, MediaMarkt, Polaroid, Transavia en Hema. Uiteindelijk strijkt Hema de prijs op. De jury roemt de campagne, die 'erg in lijn is met de TikTok-cultuur en gestart is vanuit de community'.
De volledige lijst van genomineerden bestaat uit:
- Hardcore Never Dies (Amazon Prime Video / GoSpooky)
- Back2School (MediaMarkt / Dentsu Benelux / ManyCreators / VML)
- Capture Real Life (Polaroid / SuperHeroes / Brainlabs)
- Transavia Takes Off on TikTok (Transavia / team5pm)
- Back to School Campaign – SLAYMA (HEMA / GoSpooky)
Greatest Performance-award
De tweede prijs die op de awardshow in Amsterdam uitgedeeld werd, is de Greatest Performance-award. Die is bedoeld voor de campagne met de beste resultaten op TikTok, bijvoorbeeld in conversie. Genomineerd waren Albelli, Hema, Tess v, Cluse en Paula’s Choice. De winnaar is tess v, een modemerk van een onderneemster in de twintig. Haar account plaatst minimaal drie video's per dag op TikTok en boekte via een conversiecampagne rondom de zomercollectie bovengemiddeld goede commerciële resultaten, stelt de jury.
Hieronder de volledige lijst van genomineerden:
- Albelli's multiple Big Bang Campaign Strategy (Albelli / Aidem Agency)
- Women spring fashion 2024 (HEMA)
- Conversion Campaign (tess v)
- Black Friday 2024 (CLUSE)
- Anniversary Sale 2024 (Paula's Choice / DEPT®)
Greatest Creative-prijs
Tot slot een prijs voor de Greatest Creative-campagne, voor de advertentie die creativiteit op TikTok het beste omarmd heeft. Juryberaad leidde tot de volgende genomineerden: ING, Lebara, KLM, Bol en KPN. Uiteindelijk gaat bol met de award naar huis, volgens de jury omdat bol op TikTok goed luistert naar zijn publiek en de strategie 'Make TikToks, not ads' volgt.
Ook hier de lijst van genomineerden:
- Your money, your choice (ING / WeFilm Creative Agency / Initiative / DEPT®)
- TikTok approach Lebara (Lebara / Unlike)
- Always on campaign (KLM / GoSpooky)
- Bol TikTok Approach (Bol / DEPT®)
- TikTokTalkshow (KPN / Dentsu Creative Amsterdam / A Bigger Circle)
KPN pakt de hoofdprijs
De Grand Prix bleek op het einde van de avond niet voor één van de drie categoriewinnaars, maar voor een genomineerde in de Greatest Creative-categorie. Namelijk KPN, dat samen met Dentsu Creative Amsterdam en A Bigger Circle verantwoordelijk is voor de TikTokTalkshow. In die liveshow op het platform interviewt een presentator experts over uiteenlopende digitale onderwerpen, waaronder fatshaming en sexting. Vragen komen live binnen van kijkers en worden zo interactief beantwoord. De uitzendingen duren tussen de circa 20 en 35 minuten.
De jury van de TikTok Ad Awards is vol lof over het concept, dat zij vernieuwend en effectief gericht op Gen-Z noemt. Vertegenwoordigers van KPN en Dentsu zijn heel trots dat de Nederlandse jury deze vorm van content - een professionele talkshow, live, interactief en relatief lang - omarmt, zeggen ze vlak na de prijsuitreiking tegen Adformatie. Michael Nap, managing director social en entertainment bij Dentsu Creative Amsterdam, duimt dat de Europese jury er ook zo over denkt. Een delegatie van het winnende team mag eind deze maand namelijk naar Lissabon, waar TikTok alle nationale Europese winnaars samenbrengt en één Europese Grand Prix uitdeelt.
Hieronder één van KPN's afleveringen van de TikTokTalkshow.
@kpn_nederland Jaarlijks worden in Nederland zo’n 400.000 jongeren, wat neerkomt op 1 op de 5, slachtoffer van #cyberpesten. Van online roddels en scheldpartijen tot bangalijsten en het maken van zogenaamde vernedervideo’s. Tijdens deze special van de #tiktoktalkshow gaan we in gesprek met oa leerlingen van het @zadkine_pweikenlaan over #cyberpesten en de gevolgen. #tiktoktalkshow #weektegenpesten #cyberpesten #BeterInternet ♬ origineel geluid - KPN