Overslaan en naar de inhoud gaan

Dit zijn de 4 Nederlandse winnaars van de TikTok Ad Awards

We zetten de winnaars en genomineerden, inclusief meewerkende bureaus, op een rijtje.
TikTok Ad Awards 2024 KPN
Het KPN-team wint de Grand Prix
© Afbeelding: aangeleverd
TikTok Ad Awards 2024 KPN
Het KPN-team wint de Grand Prix
© Afbeelding: aangeleverd

TikTok heeft voor het eerst in Nederland de beste betaalde campagnes van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet. Adverteerders Bol, Tess v en Hema winnen een zogeheten TikTok Ad Award. De winnaars ontvangen een trofee, online TikTok-badge, paid media-samenwerking om de winst te vieren en advertentietegoed – uiteraard op TikTok. KPN pakt de hoofdprijs en gaat als Nederlandse Greatest TikTok-inzending door naar de Europese kwalificatie voor beste Europese TikTok-campagne.

related partner content for mobile comes here

Een onafhankelijke, elfkoppige jury heeft de inzendingen beoordeeld. In de jury zaten onder andere media- en socialvertegenwoordigers van merken als Netflix, OMD Netherlands, Dept Netherlands, Dentsu Creative Amsterdam en Unilever, net als ceo’s en een creator. TikTok nam zelf geen deel aan de jurering.

Prijzen waren te verdelen in de categorieën Greatest Branding, Greatest Performance en Greatest Creative.

Greatest Branding-prijs

De prijs voor Greatest Branding-campagne op TikTok ging tussen Amazon Prime Video, MediaMarkt, Polaroid, Transavia en Hema. Uiteindelijk strijkt Hema de prijs op. De jury roemt de campagne, die 'erg in lijn is met de TikTok-cultuur en gestart is vanuit de community'.

De volledige lijst van genomineerden bestaat uit:

  • Hardcore Never Dies (Amazon Prime Video / GoSpooky)
  • Back2School (MediaMarkt / Dentsu Benelux / ManyCreators  / VML)
  • Capture Real Life (Polaroid / SuperHeroes / Brainlabs)
  • Transavia Takes Off on TikTok (Transavia / team5pm)
  • Back to School Campaign – SLAYMA (HEMA / GoSpooky)

Greatest Performance-award

De tweede prijs die op de awardshow in Amsterdam uitgedeeld werd, is de Greatest Performance-award. Die is bedoeld voor de campagne met de beste resultaten op TikTok, bijvoorbeeld in conversie. Genomineerd waren Albelli, Hema, Tess v, Cluse en Paula’s Choice. De winnaar is tess v, een modemerk van een onderneemster in de twintig. Haar account plaatst minimaal drie video's per dag op TikTok en boekte via een conversiecampagne rondom de zomercollectie bovengemiddeld goede commerciële resultaten, stelt de jury. 

Hieronder de volledige lijst van genomineerden:

  • Albelli's multiple Big Bang Campaign Strategy (Albelli / Aidem Agency)
  • Women spring fashion 2024 (HEMA)
  • Conversion Campaign (tess v)
  • Black Friday 2024 (CLUSE)
  • Anniversary Sale 2024 (Paula's Choice / DEPT®)

Greatest Creative-prijs

Tot slot een prijs voor de Greatest Creative-campagne, voor de advertentie die creativiteit op TikTok het beste omarmd heeft. Juryberaad leidde tot de volgende genomineerden: ING, Lebara, KLM, Bol en KPN. Uiteindelijk gaat bol met de award naar huis, volgens de jury omdat bol op TikTok goed luistert naar zijn publiek en de strategie 'Make TikToks, not ads' volgt.

Ook hier de lijst van genomineerden:

  • Your money, your choice (ING / WeFilm Creative Agency / Initiative / DEPT®)
  • TikTok approach Lebara (Lebara / Unlike)
  • Always on campaign (KLM / GoSpooky)
  • Bol TikTok Approach (Bol / DEPT®)
  • TikTokTalkshow (KPN / Dentsu Creative Amsterdam / A Bigger Circle)

KPN pakt de hoofdprijs

De Grand Prix bleek op het einde van de avond niet voor één van de drie categoriewinnaars, maar voor een genomineerde in de Greatest Creative-categorie. Namelijk KPN, dat samen met Dentsu Creative Amsterdam en A Bigger Circle verantwoordelijk is voor de TikTokTalkshow. In die liveshow op het platform interviewt een presentator experts over uiteenlopende digitale onderwerpen, waaronder fatshaming en sexting. Vragen komen live binnen van kijkers en worden zo interactief beantwoord. De uitzendingen duren tussen de circa 20 en 35 minuten. 

De jury van de TikTok Ad Awards is vol lof over het concept, dat zij vernieuwend en effectief gericht op Gen-Z noemt. Vertegenwoordigers van KPN en Dentsu zijn heel trots dat de Nederlandse jury deze vorm van content - een professionele talkshow, live, interactief en relatief lang - omarmt, zeggen ze vlak na de prijsuitreiking tegen Adformatie. Michael Nap, managing director social en entertainment bij Dentsu Creative Amsterdam, duimt dat de Europese jury er ook zo over denkt. Een delegatie van het winnende team mag eind deze maand namelijk naar Lissabon, waar TikTok alle nationale Europese winnaars samenbrengt en één Europese Grand Prix uitdeelt. 

Hieronder één van KPN's afleveringen van de TikTokTalkshow.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in