Overslaan en naar de inhoud gaan

Protestactie bij Dentsu Creative vanwege greenwash-campagnes voor KLM en MSC Cruises

Actiegroepen verleggen hun aandacht nu ook naar reclamebureaus achter bestrafte campagnes met onterechte claims.
Handjevol actievoerders bij het kantoor van Dentsu
Handjevol actievoerders bij het kantoor van Dentsu
Handjevol actievoerders bij het kantoor van Dentsu
Handjevol actievoerders bij het kantoor van Dentsu

Actiegroepen tegen fossiele reclame hebben hun pijlen gericht op Dentsu Creative. Onder het motto ‘Oops, Dentsu Did It Again!’ protesteerden Fossielvrij NL, Reclame Fossielvrij en Advocates for Future bij het kantoor van het reclamebureau.

related partner content for mobile comes here

Erg imposant was het allemaal niet, er waren nauwelijks actievoerders aanwezig. 

Uitspraken KLM en MSC

De reden voor de actie is het licht nog eens te schijnen op twee uitspraken, een van de rechtbank Amsterdam tegen KLM en de Fly Responsible-campagne en van de Reclame Code Commissie  die onlangs oordeelde dat de duurzaamheidsclaims in de reclames van MSC tegen de regels van de reclamecode waren.

Normaal gesproken zijn het de merken die de tik op de vingers krijgen en blijven de bureaus achter de campagnes buiten schot. Fossielvrij NL, Reclame Fossielvrij en Advocates for the future besloten nu ook Dentsu Creative aan te spreken, dat tekende voor de gewraakte campagnes.

'Promotor klimaatcrisis'

Bij de keuze van de drie actiegroepen speelt een rol dat Dentsu zich wel publiekelijk uitspreekt over allerlei duurzaamheidsambities, maar klanten tegelijkertijd helpt om onterechte claims in campagnes te vervlechten.

Expert greenwashing Hiske Arts noemt reclamebureaus als Dentsu 'promotors van de klimaatcrisis'. 

Britney-hoedjes

Voor de actie verzamelden zich nog geen tien demonstranten met Britney-hoedjes voor het hoofdkantoor van Dentsu, waar ze met luidsprekers het nummer Oops I Did It Again van Britney Spears afspeelden.

Daarnaast deelden ze flyers uit met de oproep aan Dentsu om 'te stoppen met misleidende marketingpraktijken' en zich aan te sluiten bij Fossiel No Deal. Dit is een afspraak tussen reclamebureaus om niet meer te werken voor de fossiele industrie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in