Het is geen geheim dat onze industrie een ingrijpende transformatie doormaakt. De opkomst en brede acceptatie van nieuwe technologieën, gecombineerd met de toenemende vraag naar content, hebben de manier waarop de creatieve industrie werkt volledig veranderd. Budgetten zijn krapper en merken willen meer voor minder zonder concessies te doen aan kwaliteit of consistentie. Dit alles gebeurt in een tempo dat de grenzen van traditionele creatieve productie uitdaagt.
Hoe reageren wij als industrie op deze uitdagingen? Er wordt veel gespeculeerd over de beste weg vooruit: sommigen geven prioriteit aan prestatiegerichte, kortetermijnwinsten, terwijl anderen de nadruk leggen op duurzame merkopbouw en high-end craft. Bij Ambassadors zijn we van mening dat het geen keuze hoeft te zijn tussen de twee. Prestaties en craft sluiten elkaar niet uit — beide zijn essentieel voor het langdurige succes van merken. De vraag is dus: hoe kunnen we creatief betekenisvol werk blijven maken dat technologie benut om te voldoen aan de prestatiedoelen van een veranderend medialandschap?
Gelukkig houden wij ons hier al enige tijd mee bezig. We hebben technologie van binnenuit omarmd en ontwikkelen al meer dan tien jaar nieuwe tools binnen onze organisatie om workflows efficiënter te maken (voor onszelf en onze klanten) en om nieuwe creatieve mogelijkheden te creëren. Door technologie zoals AI en automatisering te integreren in onze bestaande creatieve processen, hebben we ons snel kunnen aanpassen aan de voortdurend veranderende industrie.
AI, automatisering en creativiteit op grote schaal
Voor merken draait het niet langer om één geweldige tv-commercial of een enkele goed uitgevoerde campagne; ze moeten consistent overal aanwezig zijn en op een manier met hun doelgroep communiceren die aanslaat. Always-on marketingstrategieën vereisen duizenden assets voor sociale media, digitaal, video en meer — allemaal snel en efficiënt geproduceerd zonder in te leveren op kwaliteit.
Daarom hebben we Cube ontwikkeld, ons Creative Automation-platform dat merken helpt om creatieve werkzaamheden op te schalen en het daardoor mogelijk maakt om te leveren in een fractie van de tijd die traditionele productie zou kosten. Maar het draait niet alleen om efficiëntie: Creative Automation bewaakt de craft en de zorg die in het oorspronkelijke idee zitten, en zorgt ervoor dat dit op elk formaat, in elke taal en op elk platform perfect wordt geleverd. Eén idee, prachtig uitgevoerd, wereldwijd geleverd, consistent met het merk en op grote schaal. Daarnaast integreren we wat we Creative Intelligence noemen — het gebruik van AI om biljoenen datapunten van geplaatste campagnes en online trends te analyseren. Dit stelt ons in staat om creatieve elementen te analyseren, hun prestaties te vergelijken en datagestuurde inzichten te leveren die de volgende creatieve beslissing ondersteunen.
Creative Intelligence helpt ons slimmer te werken door campagnes in real-time te optimaliseren, terwijl we trouw blijven aan de craft en creativiteit die onze werkwijze definiëren.
De toekomst van craft en technologie bij Ambassadors
Terwijl we deze nieuwe technologieën omarmen, is het belangrijk te beseffen dat AI en automatisering hulpmiddelen zijn om creativiteit te versterken, niet om deze te vervangen. AI bedenkt geen ideeën, en juist creatieve ideeën zijn belangrijker dan ooit. Maar de manier waarop we deze ideeën tot leven brengen en aan de wereld presenteren, kan en moet efficiënter worden gemaakt met technologie. Het begrijpen en vinden van de balans tussen craft en technologie is cruciaal voor het langdurige succes van zowel merken als de creatieve industrie.
Door: Halbo van der Klaauw - Founding Partner and CEO of Ambassadors Group
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!