Het ADCN Jaarboek is terug. De comeback na zes jaar werd woensdag 11 december groots gevierd in het nieuwe clubhuis van ADCN. De nieuwste editie is een samenwerking tussen reclamemakers van de afgelopen vijftig jaarboeken en de nieuwe generatie creatieven.
Het boek moet hiermee de kern van ADCN vertegenwoordigen, te weten 'voor en door creatieven', aldus de brancheclub. ADCN presenteert al sinds de introductie in 1966 het genomineerde en winnende werk van de ADCN Awards (de Lampen) en het Jaarboek is daarmee voor veel vakgenoten een geliefd naslagwerk. Naast de meest creatieve en spraakmakende campagnes staan namelijk ook de makers achter het werk centraal.
'Er is in 2018 voor gekozen om nieuwe initiatieven te introduceren, omdat dat destijds meer relevantie bracht voor de industrie. Nu zijn weer in een moment dat we als club het werk en de mensen áchter het werk de focus willen geven. Het boek is daar een fantastisch middel voor', zo liet ADCN eerder weten op Adformatie.
Jaarboek door de jaren heen
De 2024-editie is niet alleen door de terugkeer na zes jaar speciaal, ook door de vele makers van het boek, stelt ADCN. Makers van de afgelopen vijftig jaarboeken zijn naar het idee van ontwerpers Joris van Elk gevraagd ieder vijf pagina's in de stijl van 'hun' oude jaargang vorm te geven.
Door de jaren zijn is er een aantal 'iconische boeken' ontstaan, die in de nieuwste editie (deels) terug te vinden zijn. Geïnspireerd op Anthon Beekes 'Bloedboek' (1998) is Lukas van de Ven opnieuw naar het slachthuis gegaan. Krijn van Noordwijk is dit keer niet in een vliegtuig gestapt, maar is aan de slag gegaan met AI (1993) en Marcel Hartog en Jeroen van der Zwam hebben juryleden van dit jaar gevraagd voor wie zíj het eigenlijk doen (2011).
De nieuwe generatie heeft vervolgens het stokje overgenomen. Onder meer Berit Hol (Monks), Sharon de Graaf (Dawn), vader Rob en zoon Nik Sluijs en de duo's Janne van Hees en Vera Huizinga (Alfred), Kiki Knoops en Yasha Puts (DDB) hebben hun interpretatie op verschillende jaargangen gemaakt. Diederick Hillenius en Hannah Mulder van Selmore hebben zich gebogen over het coverontwerp.
'Vroeger was niet alles beter'
In haar voorwoord schrijft ADCN-directeur Denise Willigers het volgende.
'Fin. Dat was de titel die zeven jaar geleden aan het 'allerlaatste' ADCN-jaarboek werd gegeven. Een boek waarin vrij letterlijk het licht werd uitgedaan. Maar niets is zo veranderlijk als creativiteit, dus daar gaan we weer: dit legendarische referentiestuk ziet opnieuw het licht. Ter inspiratie voor dit voorwoord heb ik het ADCN Jaarboek van mijn geboortejaar 1988 erbij gepakt. Conclusie: vroeger was niet alles beter in de reclame. Sterker nog, het was exact hetzelfde. Te weinig goede copy, vorm werd in veel gevallen tot idee verheven en -hoewel ik geen voorwoord van de penningmeester vond- ga ik er op basis van de andere jaren vanuit dat het ook toen geen vetpot was. Wel noemenswaardig is dat in ieder de boek de sponsoren hartelijk worden bedankt en dat we het zonder hen wel hadden kunnen vergeten.
Maar als vroeger niet alles beter was, waarom moesten we dan zo nodig het boek terughalen? Google zegt dat boeiende boeken de kracht hebben om ons te inspireren, onze verbeelding te prikkelen en onze creativiteit aan te wakkeren. Boeken gaan aan de haal met onze verbeelding; ze inspireren en hebben het vermogen om een gevoel van verwondering en mogelijkheid in ons op te wekken. Nou, dat zou te gek zijn in deze industrie!
Wij van ADCN vinden dat creativiteit en de makers achter het werk een podium verdienen. Niet voor één avond in Theater Amsterdam, maar voor altijd, in een boek. Niet-scrollbaar, niet-veegbaar en vooral onuitwisbaar. Omdat boeken onthouden wat mensen anders vergeten.'
De lancering van het nieuwe Jaarboek vond plaats op woensdag 11 december in het nieuwe clubhuis van ADCN, in Parq Studios nabij het Amsterdamse Westerpark. Een 'creatieve broedplaats' waar creatieven altijd welkom zijn, meldt ADCN tot slot. Bij de vernissage waren zo'n 120 mensen -van jong tot oud- aanwezig.
Het boek kan besteld worden via adcn@adcn.nl.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!