We zijn ook bijna gewend geraakt aan de enorme druk op prijzen en marges. Nederlandse supermarkten acteren op het prijsniveau van Polen! We zijn er ook aan gewend geraakt, dat hierdoor budgetten onder druk staan, o.a. omdat de zgn. "samenwerkingsbudgetten" (vaak een opgelegde, afgedwongen samenwerking), groeien en groeien. Die samenwerkingsportemonneetjes van de fabrikanten zijn inmiddels allang leeg, maar de enorme honger van veel retailers om nog actiever en vaker "samen te werken", is groot.
Andere portemonneetjes worden omgekeerd. Steeds vaker ook het thema campagnebeursje ... Merken snijden, gedwongen, in deze budgetten. Eerst kon dat nog, zonder dat het direct effect had. Althans, dat dacht men. Want het Private Label in de categorie groeide wèl. Nu voelen merken die "budgetverschuiving", die andere "prioriteit" wel.
Aan de buitenkant ziet alles er nog redelijk gezond uit, hoewel de cijfers wat anders laten zien. (stagnerende omzetten, lagere omzetten voor introducties van nieuwe producten, enz.) Die uiterlijke gezondheid is vaak schijn want sommige merken leiden aan Brand Anorexia. Schijn bedriegt. Gevolg? De kans dat sommige merken langzaam, sterk vermagerd en verzwakt het loodje leggen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!