Afgelopen week bezocht ik twee congressen. Het jubileumcongres van Müller Fresh Food Logistics (75 jaar) en het jubileumcongres van VEDIS (50 jaar), hèt detailhandelsplatform van Nederland. Twee volle zalen met enthousiaste deelnemers en veel interessante presentaties en lessen.
DE NIEUWE REALITEIT.
Bij VEDIS geen kommer & kwel verhalen over leegstand in winkelcentra, faillissementen, saneringen, ontslagrondes, enz. Nee, het ging over RETAIL LEADERSHIP. Wat zijn de succesfactoren van succesvolle retailers en wat kunnen we van ze leren. De boodschap was duidelijk. Er is een nieuwe realiteit. Internetverkopen blijven sterk groeien (“zelfs schoenen kun je via internet verkopen”), een andere kooporiëntatie, meer focus op prijs (Nederland is in Europa een goedkoopte eiland), ongekende transparantie, 2e hands is een mass market (Marktplaats), die kannibaliseert op “nieuw”, enz.
Bij Müller ging het vooral over de kracht van familiebedrijven, die vooral in economisch lastige tijden het verschil kunnen maken. De nieuwe realiteit vraagt om korte lijnen, durf en daadkracht, naast lange termijn focus en continuïteit. En geen hijgende, nerveuze aandeelhouders, die over de schouder meekijken. Twee van de sprekers, René van Klooster, CEO van Detail Result (Dirk – en DEKA supermarkten) en Peer Swinkels (Bavaria) deelden nog meer. Namelijk de lef en durf om onorthodoxe dingen te doen (Bavaria’s oranje WK jurkje en Formule 1 op het Kremlinplein en Dirk’s uitdagende advertenties). In deze tijden, waarin VOORZICHTIGHEID groot geschreven wordt, kun je scoren met uitdagende, soms een beetje brutale, stoute activiteiten.
Sprekers waren het erover eens, dat er moet worden uitgegaan van een nieuwe realiteit. Met die nieuwe realiteit zullen we het moeten doen. En als retailers dat goed oppakken, is er geen reden meer voor sombere negatieve verhalen. Die waren er dus ook niet. Louter enthousiaste positieve verhalen.
…SELL LESS OF MORE…
Bijv. van Daniël Ropers, CEO van Bol.com. De retail bricks-omzet loopt terug en de clicks-omzet stijgt onstuitbaar door. “Tot een 50/50 verdeling op termijn”, volgens Ropers. De “longtail”, brede en diepe assortimenten met een ongekende keuze, is daarbij bepalend. “The future of retail is to sell less of more”. Bol.com is nu actief in 20 categorieën, maar dat is niet het einde. Door de kracht van groot bereik en traffic liggen er nog ongekende mogelijkheden en dient een nieuw verdienmodel zich aan. Voor bereik, traffic en logistiek.
JAGEN I.P.V. VISSEN
Prof. Dr. Ir. Kitty Koelemeijer van Nijenrode had speciaal voor dit VEDIS jubileumcongres zo’n 30 CEO’s van retailbedrijven geïnterviewd. Haar conclusies waren duidelijk. Omarm de trends, zoals transparantie, keuzestress, consuminderen, duurzaamheid, integratie van off-line en on-line, enz.
Doe daar wat mee. Anticipeer erop. En zoek daarin níet de onterechte bevestiging dat “je lekker bezig bent”, terwijl je stil blijft zitten en niet beweegt. Het gaat volgens haar nu vooral om DYNAMIEK, DISCIPLINE en DAADKRACHT. Het gaat nu om “JAGEN i.p.v. VISSEN”.
VERWACHTINGEN OVERTREFFEN.
Hoogvliet supermarkten is een familiebedrijf met 63 winkels en 2 produktiecentra (vlees en brood) en een groeiend marktaandeel van ruim 2% (maar met dominantie in hun verzorgingsgebied). Hoogvliet liep altijd al voorop met allerlei ontwikkelingen, vertelde CEO Siep de Haan. In het laatste GFK rapport scoorde Hoogvliet een fantastische tweede plaats, waardoor de ambitie “…. Meest aantrekkelijke supermarkt binnen hun marktgebied…..” werd gerealiseerd. Voor 2017 ligt de lat nog hoger, “de meest aantrekkelijke multi-channel supermarkt in hun marktgebied”. De eerste stappen daarvoor zijn gezet met een nieuw internetconcept KLIK & KLAAR met orderpick in het DC en afhaalpunten in de winkels. Een zelf ontwikkelde en gepatenteerde “Coole tas” speelt daarbij een belangrijke rol. Hoogvliet is één van de succesvolle formules, met mooie groeicijfers in een momenteel stagnerende markt. Door “…verwachtingen continu te overtreffen…” meldde een gepassioneerde Siep de Haan.
PASSIE.
Diezelfde passie vond je ook terug in de presentatie van Jacob de Jonge, de succesvolle ex-CEO van de Bijenkorf, die nu in V&D een nieuwe uitdaging heeft gekregen en bij een paneldiscussie met 3 starters in de retail. Waar Jacob de Jonge alle kennis en ervaring die hij heeft, kan gebruiken om van V&D een succes te maken, vertellen Emilie Huber (Colori Shoes), Menno Meurs (Tenue de Nimes) en Diederik van Gelder (Bilder & de Clercq) juist, dat ze die retailervaring gelukkig niet hadden. Nu konden ze hun droom zonder concessies te doen vormgeven. Ze hoefden niets af te leren. Ze hoefden zich niets aan te trekken van dogma’s en do’s en dont’s. Hun visie, hun aanpak voelde niet alleen goed, maar bleek ook te werken.
Menno meldde dat vanuit Los Angeles interesse was voor hun winkelconcept. En Diederik vertelde, dat als hij entreegeld had gevraagd aan bezoekende retailbedrijven uit binnen-en buitenland die nieuwsgierig waren, dat hij dan “topmaanden had gedraaid”. Hij vertelde ook niet boos te zijn op Albert Heijn, die in de Amersfoortse 4.0 variant duidelijk door Bilder & Clercq geïnspireerd was. Je zag dat Jacob de Jonge van hun verhalen genoot en misschien wel een beetje jaloers was. Retailen vanaf scratch is anders dan retailen met een erfenis. Voor V&D is nog veel te winnen, want “nog slechts”-/’toch al” 15% van de omzet wordt on-line gerealiseerd. Een mooie uitdaging.
DUS……DE LESSEN VAN DE 2 MIDDAGEN……
- Omarm de trends
- Ga uit van de nieuwe realiteit
- Droom en blijf dromen
- Luiken open
- Laat je niet beperken
- Geef creativiteit alle ruimte
- Toon Durf
- Zorg voor dynamiek
- En discipline
- En daadkracht
- Doorzettingsvermogen
- Onderneem, ook als je geen ondernemer bent
- EN DOE DAT ALLEMAAL MET PASSIE.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!