Je had de jaren dat de berichtgeving over Black Friday zich vooral op de groei ervan in Nederland richtte. Daarna volgden die van het ongemak met de koopgekte; merken besloten zich te anti-profileren door ostentatief niet mee te doen of een alternatief te verzinnen.
Nu zitten we in de fase van de scepsis, waarin Black Friday vooral wordt gezien als een grote schimmige truc om met nepkortingen de consument zijn portemonnee te laten trekken.
Illustratief daarvoor is een onderzoek van onderneming.nl. ‘Helft Nederlanders sceptisch over Black Friday’, luidt de kop, waarbij al snel duidelijk wordt dat het om ‘bijna de helft’ gaat, wat dan weer 43,8% van de Nederlandse consumenten is.
Ze zijn kritisch en twijfelen zeer aan de kortingen tijdens Black Friday, blijkt uit een enquêteonderzoek van Onderneming.nl.
Die conclusie zou ook diametraal anders kunnen zijn, want uit hetzelfde onderzoek blijkt dat ook 22,9 procent van de consumenten geen enkele twijfel heeft over de aanbiedingen en 28,3 procent neutraal is. Anders gezegd: meer dan de helft (51,2 procent) is positief of neutraal.
Dat past ook wel bij het beeld dat Nederlanders zich niet door argwaan laten weerhouden. Het aantal verkopen voorafgaand aan Black Friday - dat steeds vroeger lijkt te beginnen – en op de zwarte vrijdag zelf neemt namelijk voor het achtste jaar op rij toe.
Uit cijfer van Ideal, dat het aantal transacties rond Black Friday monitort, blijkt dat het gemiddeld aantal transacties deze week voorafgaand aan Black Friday met zo’n 32 procent dagelijks toenam.
Dat is een enorme stijging ten opzichte van vorig jaar toen in dezelfde dagen voorafgaand aan Black Friday er een stijging van 4,7 procent was te zien.
Als die trend zich doortrekt zal de groei van Black Friday als nooit tevoren zijn, scepsis over de aanbiedingen of niet.