Beide concepten, want dat zijn het, zijn organisch gegroeid vanuit creatieve ondernemers. Sterke persoonlijkheden, die hun creativiteit koppelen aan goed koopmanschap. Niet door een sophisticated marketingstrategie, maar door vanuit de simpelste essentie van marketing te ondernemen. 'Wat blieft u.' Weten wat de klant wil.
'De ideeën liggen op straat', zei Henk Teunissen. Jawel, maar je moet er wel voor openstaan. Je moet ze zien. En vooral, je moet er wel wat mee doen. En misschien nog wel belangrijker, past het binnen het concept.
Het begon bij Rivièra Maison met “handel” vanuit een gevoelsmatig en emotioneel domein. Dat domein lijkt voor outsiders misschien beperkt, maar is dat niet. 'Way of living' groeit mee met de tijd. Daar passen nu ook geuren in. Of een hotel, of …
Bij Lief groeide en kromp het assortiment met de marktbeweging mee. Het sterke DNA zorgde voor cohesie en samenhang. Dat sterke DNA zit natuurlijk vooral bij de oprichters, die de uitdaging hebben, om dat breder te verankeren binnen hun organisatie.
Nog zo’n mooie parallel tussen Rivièra Maison en Lief. Franchise lijkt een aantrekkelijke groeimotor. Lijkt … Want vreemden gaan met jouw baby’tje aan de slag. Ondanks manuals en andere afspraken, voelt het toch dat ze aan de armpjes trekken en aan het hoofdje draaien. Dat doet pijn, dat irriteert. En langzaam zie je je eigen concept, dat zo dicht tegen je eigen DNA aanzit, veranderen en verwateren. Da’s dan het eind van de franchise liefde. Beide concepten hebben franchise op een laag pitje gezet of gestopt.
Een laatste parallel is natuurlijk de passie. De passie voor resp. Lief en Rivièra Maison. Passie, die door het “familie gevoel” binnen de organisatie geborgd wordt. Henk Teunissen stuurt met kerst zijn mensen een persoonlijke kerstkaart, met een persoonlijke boodschap. Alle 312 medewerkers! Zo hou je je merk sterk en je mensen gemotiveerd. Ik kijk uit naar de volgende College Tour van Vedis.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!