Eigenlijk geen nieuws (ik roep dat al jaren), maar natuurlijk nog steeds een belangrijk onderwerp. Zeker als je naar de belangrijkste reden kijkt: gebrek aan innovatie.
Innoveren staat op de agenda van alle bedrijven, maar gebeurt het ook? En gebeurt het dan goed? We leven in een sterk veranderde en veranderende wereld.
Niets doen is geen optie, dat weet iedereen en iedereen 'doet ook wat'. Op veranderingen inspelen en mee-veranderen is noodzakelijk, maar 'veranderen' voelt niet goed. Daar word je onrustig van. Ontkennen dat het noodzakelijk is en zeggen dat 'de veranderingen best wel meevallen', voelt beter. En je krijgt binnen je eigen organisatie al heel snel medestanders. Want die houden ook niet van veranderingen.
Met gemak wordt voorbijgegaan aan de concentratie in veel branches, de digitale impact op praktisch alle businessmodellen, de veranderde consument, die kijkt en vergelijkt, die nog prijs– en actiegevoelig is, mondig is en aan de knoppen zit en de macht heeft. Die zoekt naar authentiek en eerlijk en duurzaam en gezond enzovoorts. Consumenten die tweedehands geen probleem vinden en 'bezit' niet meer belangrijk, reden waarom via het internet wordt geleend en geruild en er met Uber taxi's wordt gereden en via AirBnB korte vakanties worden geboekt. Zoek het maar uit, marketeers!
Innoveren moet. Daar is creativiteit en lef voor nodig. En dat is nu juist net niet bij de meeste organisaties aanwezig. Managers zitten in een keurslijf en voelen (in)direct de beursterreur. Alles wordt onderzocht en getest. Deze onderzoekterreur slaat alles plat tot de nietszeggende, zielloze, grijze middelmaat. Onderzoek als excuus voor allang ingecalculeerde flops. Dat helpt je niet bij het vinden van disruptieve oplossingen en big ideas die het verschil maken en geen big budgets nodig hebben om bekend te worden.
Deze mentaliteit en het systeem houden de gevestigde orde in de 'oude sporen' en die lopen allang dood. De gevestigde orde kopieert successen uit het verleden, althans dat proberen ze. Maar ze zijn allang ingehaald door Bol.com, Zalando, Vliegtickets.nl, CoolBlue, Action, Primark, H&M, Hello Fresh, enzovoorts.
A-merken innoveren te weinig. Supermarkten doen het beter, maar nog lang niet goed genoeg. Bijvoorbeeld met hun webshops, hun local marketing, hun antwoord op de horeca die gaat retailen. Ze moeten creativiteit en lef de ruimte geven. De meeste succesvolle retailers (on – en offline) hadden geen retailervaring, maar wel een droom en passie. Ze gingen niet uit van wat mogelijk of onmogelijk was. Ze gingen uit van hun droom en creativiteit en maakten dat mogelijk. Rituals werd niet binnen de Unilever-muren bedacht en uitgerold, maar daarbuiten. Dat was volgens Raymond Cloosterman de enige mogelijkheid.
Zoek de creativiteit en het lef op. Soms kun je dat in je eigen organisatie vinden, maar meestal niet, want daar krijgt het niet de ruimte.
Zoek het dan daarbuiten. Creatieve, ongebonden geesten, die afgerekend worden op hun creativiteit en out of the box-denken.
Eigenlijk zit die creativiteit in elke ondernemende geest, maar een buitenstaander kan ervoor zorgen dat die er uitkomt. Op de huidige manier lukt het niet, dat is duidelijk. Het moet anders en het kan anders.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!