Overslaan en naar de inhoud gaan

Kinderen herkennen reclame van influencers niet goed, merken toezichthouders

Onderzoek in opdracht van toezichthouders concludeert dat kinderen lang niet altijd doorhebben dat influencers reclame maken voor merken.
Influencermarketing via shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock
Influencermarketing via shutterstock
© Afbeelding: Shutterstock

Digitale toezichthouders willen meer maatregelen voor minderjarigen om reclames van influencers te herkennen. Volgens onderzoek van Centerdata in opdracht van het Samenwerkingsplatform Digitale Toezichthouders (SDT) schieten de huidige regels voor influencermarketing tekort in het beschermen van kinderen en jongeren. Deze groep heeft moeite om deze vorm van reclame te herkennen.

related partner content for mobile comes here

Als influencers producten aanprijzen, moeten ze in veel gevallen bij hun bericht benoemen dat ze daarvoor een vergoeding of ander voordeel ontvangen. Kinderen en jongeren herkennen reclame minder goed en als ze het herkennen, kijken ze er minder kritisch naar, volgens het onderzoek. Dit kan problematisch zijn en hen gevoeliger maken voor beïnvloeding, stellen de digitale toezichthouders.

Rol voor scholen

Voorzitter Amma Asante van het Commissariaat voor de Media (CvdM) wil dat ook kleinere influencers onder de Mediawet, en daarmee onder het toezicht van het CvdM, gaan vallen. 'Uit het onderzoek blijkt dat sponsorvermeldingen zeker ook van belang zijn bij berichten van influencers met een kleiner bereik.' Ook stelt ze voor dat op scholen aandacht wordt besteed aan media-educatie.

Het samenwerkingsplatform bestaat naast het CvdM uit de Autoriteit Consument & Markt (ACM), de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de Autoriteit Financiële Markten (AFM) en de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur.

(Bron: ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in