Bol gaat per 1 januari voor nieuwe influencercampagnes 'zoveel als redelijk mogelijk enkel nog werken met gecertificeerde influencers'. Dat meldt het bedrijf via branchevereniging DDMA, dat het certificaat en Influencerregels.com beheert. Om influencers te stimuleren de e-learningmodule te volgen en zo het certificaat te behalen, betaalt Bol in 2025 eenmalig de kosten voor verbonden influencers die het certificaat willen behalen.
Het certificaat is in april 2024 gestart, met steun van onder meer DDMA, VIA, MMA en bvA. Nu het jaar zijn einde nadert, staan er ruim tweeduizend influencers in het openbare register. Zij hebben de e-learning dus succesvol doorlopen en laten hiermee zien op de hoogte te zijn van de relevante wet- en regelgeving rondom influencermarketing.
Dertig management- en mediabureaus stimuleren aangesloten influencers om het certificaat te behalen. Veertien adverteerders werken samen met gecertificeerde influencers. Onder die merken zijn Albert Heijn, Coca-Cola Nederland, Heineken Nederland, Kruidvat, Unilever en nu dus ook Bol.
Bol betaalt kosten voor certificering
Laurens Eckhart, influencer marketing manager bij Bol, legt uit waarom het merk zich aansluit bij het certificaat van Influencerregels.com. 'Bij Bol werken we dagelijks samen met honderden influencers om creatieve en geloofwaardige campagnes neer te zetten. Transparantie en duidelijkheid zijn voor ons super belangrijk, zowel voor de influencers met wie wij samenwerken, als voor onze klanten. Daarom sluiten wij ons aan bij de certificering: het draagt bij aan het professionaliseren van de branche en het versterken van vertrouwen. Als extra aanmoediging en om de drempel te verlagen, zullen we bovendien de kosten voor het behalen van het certificaat komend jaar eenmalig vergoeden'.
Navraag leert dat Bol de kosten betaalt voor influencers die verbonden zijn aan het bedrijf, maar het certificaat nog niet hebben voorafgaand aan de samenwerking met Bol. Influencers die al met Bol werken, 'worden aangespoord om het certificaat te behalen binnen vier maanden in de huidige campagne'. Werkt de influencer via een bureau, dan gaat Bol het bureau vragen om influencers de certificering te laten behalen.
Stimulans
Bol kan het behalen van het certificaat opnemen in toekomstige influencermarketingcampagnes, zo blijkt uit gedeelde documentatie. Hoewel die documentatie de deur op een kiertje houdt voor niet-gecertificeerde influencers, is het duidelijk dat het merk volop wil inzetten op samenwerkingen met gecertificeerde influencers.
Begrijpelijk, want zustermerk Albert Heijn committeert zich al langer aan het werken met gecertificeerde influencers.
Herhalingsmodule
De certificering is één jaar geldig en moet daarna á vijftig euro per jaar vernieuwd worden, wil de influencer in het register blijven staan. Omdat de certificering in april een jaar bestaat, werkt DDMA met andere partijen aan een herhalingsmodule. Die krijgt onder andere nieuwe voorbeelden en informatie over actuele ontwikkelingen in de wereld van influencermarketing. Ook komt er ondersteunende informatie voor bureaus en adverteerders.
Adformatie publiceert binnenkort een achtergrondverhaal over de staat van influencermarketing en voorspellingen van experts voor 2025. In dit verhaal is ook aandacht voor het certificaat.