Tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van SSK gecertificeerde supermarkten sprak ik Geert Benders.
Geert is een prominente PLUS-ondernemer in Venlo. Hij was wat later, want hij was eerst naar Voorschoten gereden om te zien hoe de eerste, nieuwe vers supermarkt van Van der Valk eruit ziet. Dat is een winkel van ruim 800 m², met 4500 items in het assortiment.
Geert was echt onder de indruk. Onder meer van de enorme drukte in de winkel. Nee, geen drukte van fotograferende vakgenoten, zo verzekerde hij me, maar van consumenten, die niet alleen rondkeken maar ook kochten. Hij was onder de indruk van het hele concept. Verser dan vers en fantastisch gepresenteerd. Twee slagers in de winkel, vakkundig personeel bij alle productgroepen, zeer uitbreide wijn-, kaas- en vis presentaties, enz.
Hij liet aan andere SSK-ondernemers foto’s zien die hij gemaakt had. Die waren ook meteen onder de indruk, terwijl ze zelf toch behoren tot de topgroep van de Nederlandse supermarktbranche.
Een paar belangrijke constateringen:
1. Van der Valk heeft een zeer slimme move gemaakt. Het concern is bezig met een indrukwekkende upgrading van hun hotel-restaurant concept. Door dit nieuwe vers supermarkt concept wordt nadrukkelijk onderstreept dat niet alleen het uiterlijk en de inrichting smaakvol zijn aangepakt, maar dat dat ook geldt voor het eten in het restaurant. Het is een kwalitatief statement van jewelste.
2. Dergelijke concepten hebben vaak één belangrijk punt van zorg: derving. In dit geval gaat dit ook niet op: De keuken voorraad ligt knapperend vers in de eigen winkel!
3. Dit Van der Valk initiatief zou weleens een onverwachte concurrent kunnen worden van de gevestigde supermarktorde. Je ziet de laatste tijd steeds vaker dat de concurrentie van buiten komt. Vaak ook van partijen die zelf geen retailervaring hebben en dus niet denken in onmogelijkheden en achterhaalde retailwetten, maar vooral in mogelijkheden. Denk aan Hello Fresh, aan Bilder & DeClercq, Willem & Drees, de Groentekrat en vele anderen. De supermarktwereld kon de afgelopen jaren onder meer groeien doordat omzet werd weggehaald bij specialisten en de horeca. Nu kapen deze innovatieve concepten vanuit die hoek omzet weg bij de supermarkten, als ze niet oppassen!
4. Deze winkel zal de eerste zijn van een groter aantal, vermoed ik. Het is een wake-up call voor de supermarktwereld, maar doen ze daar wat mee? En oh-ja, de initiatiefnemers vermelden en passant ook dat ze serieuze plannen hebben met hun klantenkaart. De consument kan daarmee cash geld sparen (het succesvolle Tesco Card model) en Van der Valk krijgt loyalere klanten en verwerft bovendien klantendata en waardevol gericht klantencontact. Onderschat dat niet!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!