Tesco levert fors in, waardoor alle problemen (winstwaarschuwingen, sjoemelen met cijfers en een CFO die al drie maanden geleden vertrokken blijkt te zijn – het klinkt allemaal bekend) nog heftiger aankomen. Stond recent in het FD. In het prijsgeweld doet ASDA (ook een formule met zeer scherpe prijzen) het goed. Sainsbury, dat de afgelopen 4 weken de omzet met 4,2% zag dalen, heeft zich voluit in de prijsoorlog gestort. In hun advertenties vergeleken ze hun prijzen met die van Tesco. Tot nu toe dé benchmark.
Maar omdat ASDA claimde 10% goedkoper te zijn en daar succesvol mee is, worden in de advertenties van Sainsbury de prijzen nu vergeleken met ASDA. Sainsbury verlaagde namelijk de prijzen van 1200 kruideniersartikelen tot onder het ASDA niveau. 'De klanten hoeven nu niet op promoties te wachten, ze weten dat ze bij ons goedkoper uit zijn', zeggen ze.
Aan de consument leggen ze de 'move' uit door te stellen: 'changing the way we set our prices'. Dat ze hun prijsvergelijking met Tesco ingeruild hebben voor die met ASDA begrijp ik.
Tesco is niet meer de glorieuze marktleider, maar aangeschoten wild, dat 'op de grond ligt'. Het is niet erg sportief, die nu te blijven 'schoppen'. Engelsen begrijpen dat als geen ander en zullen de Sainsbury strategie ook om die reden waarderen.
Beeld: bericht uit het Financieele Dagblad
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!