De kijker werd meegenomen in de dagelijkse praktijk van een accountant. Je ziet een onschuldig lijkende situatie. Niets aan de hand. Ook in de volgende scenes lijkt alles normaal, hoewel er zich wel enkele (onschuldige) omstandigheden voordeden. De film werd onderbroken en een hoogleraar vroeg de zaal wat ze gezien hadden. Wat was opgevallen, enz. En wat zou je doen. In de volgende scenes werd duidelijk, dat sommige situaties misschien iets minder onschuldig leken, of dat er misschien iets anders achter stak. Er werd weer gediscussieerd met de hoogleraar en onderling. Je werd als het ware in de film gezogen en voelde en dacht als de accountants die gevolgd werden.
De dilemma’s aan de klantenkant en aan de kant van de accountants stapelden zich op. Dingen bleken toch iets anders dan ze leken en hoe pakte je dat aan. Of wachtte je misschien beter even af … De case en de situaties hadden af en toe trekjes van bestaande cases. De discussies tijdens de pauzes werden steeds interessanter. Natuurlijk escaleerde de situatie en werd onmogelijk ingewikkeld. Scenario’s werden uiteengerafeld en consequenties op alle mogelijke manieren in kaart gebracht.
Onschuldig geachte gebeurtenissen bleken in volgende scenes enorme lijken in de inmiddels aardig drukke kast te zijn.
De conclusie achteraf was, dat je niet voorzichtig (en misschien wel argwanend) genoeg kunt zijn en dat je meteen in actie moet komen en (harde) duidelijke maatregelen moet nemen.
In de nazit bleken alle aanwezigen zonder uitzondering erg onder de indruk van deze film te zijn. Inhoudelijk, maar vooral ook, dat deze interne PWC film voor de gehele internationale PWC organisatie, compleet met academische uitleg en – commentaar überhaupt gemaakt was. Intern werd de film gebruikt, om bestaande situaties en practices te toetsen en bespreekbaar te maken en de alertheid te vergroten en de normen aan te scherpen. En dat werkte.
In alle artikelen van in opspraak geraakte accountantskantoren komt PWC opvallend weinig voor. Héél erg weinig … Een dergelijk intern communicatie initiatief, zo professioneel uitgevoerd, werkt. Communicatieprofessionals zijn niet verbaasd. Dus werk aan de winkel KPMG!
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!