Het probleem (of de uitdaging): we leven in een shopper paradijs.
De dynamiek van branding groeit nog altijd hard. Merken moeten een stapje terug.
Wat valt er straks nog te managen en hoe?
Vertrouwen hét belangrijkste voor een merk.
Van serieuze merken zijn we gewend dat ze netjes gedeponeerd worden en daarmee bescherming hebben, zodat niet de eerste de beste opportunist er met je merk vandoor gaat. Maar er zijn creatieve geesten die een leuk eigentijds en slim (recessie)concept bedenken en daar met wat plakken en knippen het merk van een ander voor gebruiken.
Services en internet zijn (worden) de kroonjuwelen van de marketeer.
Communicatie wordt vooral luisteren voor merken & bedrijven en de consument wordt meer zender. De centrale vraag is hoe communicatie en daarmee ook het vak zich de komende jaren verder gaat ontwikkelen, of er nieuwe communicatiemethodes, -technieken en -kanalen bijkomen of - wellicht – afvallen. Na een onderzoek onder vakgenoten, een serie van interviews met organisaties en bureaus, aangevuld met een stevig vak debat is de conclusie gerechtvaardigd dat vele professionals (merk)communicatie nog wel leuk.
Juist in deze tijden is het erg slim om de talenten van marketing en communicatie professionals optimaal te benutten en die zijn er voldoende mate. Het identificeren en aanjagen van de talenten zal zeker ook een bijdrage kunnen leveren aan de economie en de veerkracht van bedrijven en merken. Maar de indruk bestaat dat de talenten van marketing en communicatie professionals maar matig benut worden door organisaties.
Apple is met een jaaromzet van ruim 150 miljard omzet een top-20 global company. Kijken we naar de winstgevendheid van ruim 40 miljard (27%) staat Apple wereldwijd op nummer 3. Daarnaast was Apple met een beurswaarde van ruim 600 miljard vroeg in het najaar van 2012 de nummer één van de wereld.
De recessie is al weer bijna 5 jaar oud en gelukkig hebben steeds meer mensen in de gaten dat het niet zozeer een economische afstraffing is voor een te luxe leventje met overdadige winsten en kredieten. Maar eerder een noodzakelijke reset van ons denken en handelen.
Het is de inmiddels 15 jaar ervaring met de Vrienden van Amstel Live! én sinds 3 jaar ook de Helden van Amstel Live! aangevuld met de vaste overtuiging dat Amstel fans ook in de toekomst zullen blijven komen, dat maakt dat Amstel bier nog in een lange reeks van jaren blijft investeren in dit branded platform.
Sinds een aantal jaar wordt innovatie in de communicatiesector gestimuleerd van de Van Speijk Innovatie Prijs & Arena. De stichting wil langs deze weg innovatie meer en vaker voor het voetlicht brengen en tegelijk stimuleren door er aandacht aan te geven en de innovaties breder toegankelijker te maken. In dat kader worden regelmatig cases en publicaties over innovatie in het vakgebied communicatie gepubliceerd. In deze reeks de innovatiecase van de Van Speijk Innovatie Prijs winnaar EU.1.
Het is anno 2012 best vreemd dat de meeste marketing- en communicatieprofessionals de effectiviteit van hun investeringen nog steeds niet goed kunnen aantonen. De grote marketingenquête van TvM en Google, uitgevoerd door Trendbox, geeft aan dat 65% nog méér aandacht voor accountability verwacht.