Oorlog in Retail, de Battle of Brands

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Het is oorlog in de supermarkt, de aanbiedingen vliegen je als kogels om de oren” kopt een vakblad. “De prijsoorlog is een race naar de bodem” stelt een belangrijke foodretailer.
Albert Heijn leidt de aanval. Desondanks toont recent marktonderzoek van Marketresponse aan dat het prijsimago van AH gewoon onverdeeld “duur” blijft en Jumbo als de goedkoopste supermarkt wordt gezien, meteen daarop gevold door Dirk. Vele formules reageren en doen mee in het grote aanbiedingenspel, behalve C1000 want die mag niet meer voluit meedoen van eigenaar Jumbo. Lidl blijkt een van de grootste groeiers en kiest eigen thema’s.

Het effect volgens GFK is dat het speelveld van supermarkten erg klein is geworden en het onderscheidend vermogen tussen de formules gering. De prijsafstand is ook al erg verkleind naar circa 5%. Het grote risico is dan dat formules inwisselbaar worden en promoties leidend en dat leidt tot nog meer shoppergedrag (nu al 60%). Maar ook in andere retail sectoren als witgoed, fashion, woninginrichting is het raak.


Er verandert erg veel in retail

o In de retail concurreert tegenwoordig iedereen met iedereen; zowel retailers als fabrikanten.
o Online winkelen groeide nog eens 10% in 2012 naar 7.8 miljard euro en wint dus stevig terrein; maar kan óók goed in combinatie met bricks.
o De schreeuwende Zarlando haalt in 2012 toch 200 miljoen omzet uit de markt.
o Het fenomeen “Showrooming” rukt op.
o De prijsafstanden worden steeds kleiner en het prijsbeeld bij de consument steeds troebeler.
o De markt verandert erg snel, maar vele retailers letten vooral op elkaars prijzen……
o Een E-tailer als Wehkamp weet na een stevige strategische heroriëntatie flink te groeien en maakt gezonde winst.
o Omzet in Food stijgt weliswaar nog wel licht, maar is dat geen inflatie?
o Innovatie zit bij merkfabrikanten in de verdrukking doordat er zoveel geld in afprijzing gaat zitten.
o Steeds meer winkelstraten geven een desolate aanblik met gesloten winkelpanden.
o Merkfabrikanten in food klagen over de te korte leadtimes welke innovaties krijgen van retailers.
o Het oude adagium “zo veel mogelijk winkels” maakt plaats voor “voldoende winkels in combinatie met een goed online platform”.
o Sommige Retail experts kondigen zelfs een kaalslag, een heus bloedbad aan.
o Succesvolle formules zoals HEMA, IKEA en Bol.com luisteren goed naar hun klanten en krijgen waardering.
o De aanhoudende recessie zorgt ervoor dat in zeer vele segmenten de omzet flink onder druk staat en wij allen hebben geleerd dat omzet moet blijven groeien. Maar waarom eigenlijk?

Kan het nog lager?

De consument lijkt de winnaar nu, maar voor hoe lang?
Nu grijpen heel veel formules maar ook steeds meer merken naar het prijswapen en dat geeft erg veel marge erosie, maar belangrijker nog het maakt de consument deloyaal, die leert nog veel meer te shoppen bij allerlei formules en op Internet en let daarbij vooral op het voordeel en eenmaal aangeleerd……
Ook zorgt dit ervoor dat de relatie tussen retailers en hun leveranciers steeds vaker zwaar onder druk staat vanwege het doorschuiven van de promotierekening.

Concurreren op extra services loont


Wijzig je strategie en pak de regie

De realiteit is ook dat een flink aantal markten gewoon dalen en misschien blijft dat ook zo.
Waarom niet gewoon voor lief nemen dat de omzet een tijdje niet hard groeit, maar wél meer marge maken waarmee je weer kunt innoveren, je klanten nog loyaler kunt maken en je formule of merk beduidend onderscheidender maken t.o.v. de concurrentie?
Of willen we in de retail alleen nog maar 1 euro shops en diepe aanbiedingen?
En denken we daar de consument uiteindelijk echt een dienst mee te bewijzen?

Creëer je eigen formule, taal en propositie. Be Original

Het is niet voor niets dat de consument Hema en Ikea als de meest inspirerende retailmerken ervaren, die veranderen vrij vaak hun formule en assortiment en blijven daarmee verrassen.
Misschien moeten we meer actief toewerken naar minder winkelstraten, maar veiliger en aantrekkelijker en dus niet met 3x dezelfde kledingformules of telecomwinkels in dezelfde straat.
Vergeet niet dat de consument in de driver seat zit en daar ook blijft zitten.
Pak de regie, zorg weer voor herkenbare unieke elementen, ook services en producten in je formule of merk en groei vooral in aantrekkingskracht! Maak het onderscheid.

Leo van Sister | Energizing Brands, People & Companies!
www.brandfuel.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie