Het verhaal van Apple is uniek. Hoe is Apple gegroeid van een 2 nerds-toko naar het ogenschijnlijk meest succesvolle bedrijf ter wereld? Simpel, door als echte “game changer” innovatie als kerncompetentie te gebruiken en met grote regelmaat de wereld versteld te laten staan met zeer fraai vormgegeven en gebruiksvriendelijke apparaten welke de computer, internet, muziek en telecom doen samensmelten.
Apple als PC bouwer
Wist je overigens dat Apple aan het begin van deze eeuw bijna ter zielen was? Het aandeel deed eind 2000 nog slechts 7 dollar. Ook toen bleek grensverleggende innovatie de enige remedie te zijn.
Laten we eens kijken hoe Apple zover kwam.
Apple was overigens niet de eerste met een oer-PC, dat was Altair in 1975 met de DIY PC.
Wel spoorde dit met name Steve Wozniak (the brains) en Steve Jobs (the balls) aan om in 1976 hun fameuze Apple I te introduceren voor 666 dollar in een oplage van 220 stuks.
Tegenwoordig is de Apple I nog te koop voor zo’n 600.000 dollar. Over waardevermeerdering gesproken.
Het was het begin van een intensieve wedloop van de PC en nadien ook notebooks, met Apple en IBM in de hoofdrollen.
Apple sterk innovatiegedreven als multimediaal bedrijf
Maar de echte substantiële groei van Apple kwam aan het begin van dit nieuwe Millennium, toen Apple andere technieken toepaste om de internet, muziek- en telecom industrie op zijn kop te zetten.
Zelfs mislukte innovaties deerden Apple niet
Met die duizelingwekkende verkoopaantallen wist Apple zich om te turnen van PC bouwer naar een high tech multimediaal bedrijf, dat extreem succesvol werd en enorm veel trouwe fans kreeg.
Zo trouw dat al het al die fans nauwelijks deerde dat zelfs ook Apple met regelmaat een mislukte innovatie of introductie pleegde.
Winnovation Wanted!
Apple boekte met die uitgesproken innovatiefocus dus enorme verkoopsuccessen en werd een waar Lovebrand voor talloze fans.
Maar de laatste paar jaren is enkel de iPad als grote innovatie echt succesvol geweest, de overige innovaties met o.a. de iPhone opvolgers bleken niet echt heel innovatief en de markt begon dat ook zo te zien.
Het lijkt wel of de drive uit het bedrijf is gegaan met de ziekte en het overlijden van Jobs in 2011.
De RESET mentaliteit is al een tijdje niet meer waarneembaar bij Apple.
Sinds het najaar van 2012 wordt er veel kritiek op Apple geuit over het gebrek aan nieuw innovatief vermogen. Aanvankelijk alleen door marketingexperts geuit, maar intussen stapt ook de jeugd al voor een groot deel over naar het wél innovatieve en ook steeds hippere Samsung.
Samsung, dat bloed ruikt, spendeert intussen ook veel meer aan R&D dan Apple en heeft zich in navolging van Apple intussen ook verzekerd van uitstekende designers en trendwatchers.
En de resultaten zijn er naar, Samsung loopt in op Apple.
Een tweede erosiefactor is inmiddels dat ook de financiële analisten en beleggers hun geloof in Apple aan het kwijtraken zijn. Zo daalde in amper 6 maanden tijd de beurskeurs met 40%, waarmee een waarde van 240 miljard verdampte. Om dat tij te keren gaat Apple zelfs geld lenen om de aandeelhouders tevreden te kunnen stellen met dividend. Zelfs over het mogelijke vertrek van CEO Tim Cook wordt al gespeculeerd.
Apple heeft weer echte Winnovations nodig, winnende innovaties, die er toe doen!
De al veelgeprezen IWatch zou dit kunnen worden, maar de kritische vraag is of en wanneer die er komt?
……….What would Steve Jobs do?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!