RTL Group heeft zijn omzetverwachting voor dit jaar naar beneden bijgesteld door de mindere tv-reclamemarkt. Het concern verwacht een omzet van 6,3 miljard euro over heel 2024. Eerder was dat 6,6 miljard euro. Naast een zwakkere reclamemarkt steeg ook de markt voor het produceren van content minder sterk dan verwacht.
De omzet in het derde kwartaal van dit jaar daalde met 5,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, tot 1,3 miljard euro. Een terugval in de reclame-inkomsten, de opbrengsten uit productiehuis Fremantle daalden eveneens.
'Overname naar verwachting einde eerste kwartaal afgerond'
De cijfers van RTL Group zijn exclusief de activiteiten van RTL Nederland. In december vorig jaar kondigde het concern aan RTL Nederland te willen verkopen aan mediabedrijf DPG Media. Opvallend is dat RTL Group in zijn statement laat weten te verwachten dat de transactie - afhankelijk van goedkeuring door de regelgevende instanties - aan het einde van het eerste kwartaal van 2025 zal worden afgerond.
De overname is nog allerminst zeker. Wel zeiden ingewijden tegen Adformatie dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) zijn besluit niet meer dit jaar neemt. De toezichthouder heeft door diverse bezwaren meer tijd nodig. De betrokken partijen hadden al eerder een beslissing verwacht.
Omzet inclusief RTL Nederland
Inclusief RTL Nederland kwam de omzet van de groep in de eerste negen maanden van dit jaar uit op 4,7 miljard euro. Dat is iets meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Wordt RTL Nederland niet meegerekend, dan vielen de opbrengsten over de maanden januari tot en met september juist iets lager uit, met 4,2 miljard euro.
RTL Group handhaaft de winstverwachting en gaat uit van een winst tussen de 700 miljoen en 800 miljoen euro.
RTL Nederland maakte in september bekend dat streamingdienst Videoland inmiddels winstgevend is.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!