De VVD wil de publieke omroep drastisch hervormen. In een voorstel pleit Tweede Kamerlid Claire Martens-America voor een publieke omroep zonder ledenomroepen. Daarnaast moet de NPO 'reclame-luw' worden. Wel zou reclame op tv mogen blijven bestaan, staat in de plannen.
Martens-America spreekt van een 'drastische systeemverandering met een sterke en compacte publieke omroep als doel'. De VVD wil een afgeslankte en transparante publieke omroep die zich richt op nieuws, journalistiek, sport, cultuur en evenementen. De NPO zoals deze nu functioneert, is 'onhoudbaar'. 'Zonder druk vanuit de politiek heeft de publieke omroep laten zien niet te veranderen.'
Op dit moment vallen onder de paraplu van de NPO de twee taakomroepen NOS en NTR en de ledenomroepen zoals BNNVara, VPRO, WNL en AvroTros. De NPO verdeelt geld en gaat over programmering, Ster is verantwoordelijk voor de reclame-inkomsten. Dat moet volgens de VVD helemaal anders. Ledenomroepen zijn niet meer van deze tijd, meent Martens-America. Er moeten volgens haar vijf omroephuizen komen die ook gaan over de programmering.
Daarnaast kan de NPO fors snijden in de bestuurslagen en volstaan een raad van bestuur en een raad van toezicht.
'Ster mag digitale markt niet verstoren'
Over Ster zegt Martens-America concreet: 'Ster-inkomsten zijn enkel gekoppeld aan lineaire tv, dat terugloopt. Daardoor lopen ook de Ster-inkomsten terug. Het laten toetreden van de Ster tot de digitale markt kan de markt verstoren en daarom wil de VVD daar zeer terughoudend in zijn. Het zou betekenen dat een met belastinggeld gesubsidieerde dienst gaat concurreren met particuliere media en dat mag niet de bedoeling zijn.'
Uitbreiding naar de publieke streamer (NPO+) 'kan alleen na onderzoek naar ongelijke concurrentie en de gevolgen voor de gehele mediamarkt; Er komt vanuit het ministerie OCW structureel overleg waar ook de commerciële spelers bij betrokken zijn.'
Juist meer reclame
Vorig jaar kwam de commissie-Van Geel met een rapport over de toekomst van NPO. Deze commissie adviseerde dat de publieke omroep maximaal zes ledenomroepen zou hebben. In tegenstelling tot de VVD pleitten de adviseurs niet voor een reclameluwe omroep. Er zou door commerciële partijen juist ook weer geadverteerd mogen worden op online kanalen.
De coalitiepartijen spraken in het hoofdlijnenakkoord af 100 miljoen euro op de publieke omroep te bezuinigen. Het kabinet kondigde later in het regeerprogramma aan de publieke omroep te gaan hervormen.
Minister Eppo Bruins van Cultuur buigt zich over de plannen en de herziening van de Mediawet.
Gezamenlijke campagne
De NPO kwam vorige week voor het eerst met gezamenlijke campagne van alle omroepen: 'De plek van ons allemaal'.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!