2013-BLOG: Wat zou Steve Jobs doen in jouw positie?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het wordt nooit meer zoals het was. RESET your thinking!
Wat een land leven we in! We somberen onverminderd voort en zien dat nu als de “norm”.
We hebben al vanaf de zomer van 2008 dankzij de start met de financiële crisis een langlopende recessie te pakken. Die crisis heeft het vertrouwen in dit soort organisaties en ook bij overheden, bij burgers en daarmee ook consumenten structureel aangetast. Velen vragen zich af wie je nog wel kunt vertrouwen en wat hun bezit (of pensioen) nog waard zijn? Ieder jaar opnieuw roepen de zg. experts dat het economisch herstel eraan komt. De meest recente poll in het Financieel Dagblad vertelt ons dat we die pas ná 2014 zullen zien……..

Dat consumenten minder besteden heeft ten dele te maken met een groeiende groep mensen die a.g.v. de recessie minder te besteden hebben omdat ze hun baan kwijt zijn of raken of als ondernemer of ZZP-er beduidend minder omzet draaien. Maar een tweede reden dat consumenten minder besteden is omdat ze afwachten of prijzen nog verder zakken en pas later hun slag slaan. Je kunt geen winkel meer voorbij lopen en er is een (constante) sale gaande.
Huizen dalen ook nog steeds in prijs. Het koopmoment nadert met rasse schreden…….maar wanneer?
Toch zien we alweer maanden lang de beurskoersen stijgen, terwijl het slechte nieuws (denk aan pensioenen) blijft komen. Zien die beursanalisten het goed of zijn het slechts sentimentele napraters?

En dan nog die verdomde social media!
Overal en nergens en zeker als je het niet verwacht komt je organisatie of je merk ergens in de spotlight van een of meer van de talloze social media. Dan kunnen zeker ook fans zijn die graag met jou of jouw organisatie “pronken”, maar ook veelal om jouw werkwijze aan de kaak te stellen. En onderschat niet social media nieuws travels very fast!. Merkeigenaren (merkmanagers) zitten dan ook veelal met hun handen in het haar. Wat moet je als organisatie, als merk, met die social media en hoe krijg je er grip op?
Er is vrijwel niemand die nog geen congres over dit onderwerp gevolgd heeft. Maar misschien moet je je gewoon bedenken (de reset dus ) dat de consument simpelweg veel meer controle over jouw merk krijgt en je daar als merkeigenaar gewoon weinig aan kunt doen en dat ook niet moet willen. Wees daarom ook voorbereid op het onverwachte.

Wat zien we nog meer anno 2013

* Als je super commissaris Anthony Burgmans mag geloven is er bij vele leiders een gebrek aan “moreel leiderschap”.
* En wat te denken van de groeiende invloed van Europa? Gaat die Europese Unie er komen?
* Wanneer gaan we in Nederland nu eens werken aan nieuw beleid i.p.v. erover te praten?
* Steeds meer organisaties zien in dat kiezen voor tevreden klanten op lange termijn veel beter rendeert dan kiezen voor korte termijn omzetgroei.
* Ook zal de om zich heen grijpende branchevervaging nog wel een tijdje stevig doorzetten.
* Veel proposities veranderen naar een soort van “value for money”. Begrijpelijk in deze tijden, maar onderschat niet dat dit eigenlijk al randvoorwaardelijk is geworden en dus dat je méér moet zien te bieden.
* Door de transparantie van media is alles snel zichtbaar en reputatie weegt erg zwaar in de boardroom.
* En dankzij de social media zijn we “always on”.
* We zien dat print het steeds vaker aflegt tegen online, recent weer toen Newsweek stopte.
* Ook zien we talloze nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan tussen éénpitters en specialisten.
* We spreken wat minder over duurzaamheid, maar onderschat niet dat dit een aanhoudende ontwikkeling blijft.
* En alsof het nog niet genoeg is rapporteert Trendbox dat het aantal optimisten gehalveerd is en dat 60% verwacht er financieel op achteruit te gaan, dus dat gaat effect hebben op de kooplust. Mogelijk dat dit wel nieuwe initiatieven uitlokt en de lokale ruilhandel opvoert.

Meer pop-up winkels in 2013?

Belangrijk is verder om de nieuwe generatie beslissers, generatie Y, goed te leren kennen en te volgen. De systemen van vroeger werken zeker niet allemaal meer en velen zijn op zoek naar nieuwe systemen; daarmee is de crisis geen crisis, maar een overgangstijd naar anders denken en anders handelen. En wees ervan overtuigd dat de evolutie van de mondige consument gewoon doorgaat!

Wachten op een merk
Merken staan in vele markten onder druk omdat de prijzen onder druk staan en daardoor velen in de verleiding komen om vaker voor private labels te kiezen, welke veelal ook een goede kwaliteit hebben (en dat weet de consument!) Jawel, we zijn minder merktrouw geworden en dat blijft nog wel even zo! Minder merktrouw aan één merk bedoelen we dan. Ook dat is een reset.
Er komen meer merken in huis of bedrijf omdat er simpelweg meer aanbod is en de kwaliteit ervan groeit. Je zult dus als merk simpelweg moeten blijven verleiden en blijven innoveren. Zorg dat je steeds wat nieuws, wat verrassends en wat relevants over je merk te vertellen hebt.
En dan bedoelen we niet dat je een gram te weinig in koffiepads hebt gestopt. Merken welke relevantie bieden en daarbij eerlijk, herkenbaar en toegankelijk zijn, zijn altijd welkom bij de klant. Consumenten houden nog steeds van merken en dat is omdat de meeste (bekende) merken houvast bieden, je weet waar je aan toe bent en dat is prettig, zeker in deze onzekere tijden. Zolang er ook nog steeds talloze consumenten heel lang in de rij gaan staan voor openingen van merkwinkels, zoals Apple store en recent Abercrombie & Fitch, is er nog toekomst.

het wachten waard?

Ook diensten markten hebben kansen
Een goede dienstverlener weet dat geen klantbehoefte hetzelfde is en zal daarom geen standaard diensten aan de markt aanbieden. Wel moet de dienstverlener zich realiseren dat a.g.v. de “reset” veel bedrijven zijn overgegaan tot het weer zelf bedenken van strategieën en het ontwikkelen van innovaties.
De meer luisterende dienstverlener speelt daar op in en verandert zijn rol. Anderzijds werken vele methodes “van oudsher” niet meer en is er ruimte voor nieuw denken en handelen. Misschien zien we in deze markten ook wel weer oude merken terugkomen zoals dat bij FMCG gebeurt.
Ook zal 2013 bepalend zijn voor de talloze financiële dienstverleners die een ingrijpende turnaround zeggen te maken naar een hele andere, vooral klantgerichte, organisatie.
Die dienstverleners die dat factbased baseren op wat de klant, de markt van hen verlangt, zullen wél overleven. Dus geen (benzine) huurauto’s voor minimaal een dag of slechter nog een week verhuren aan stedelingen, maar gewoon een elektrische auto voor die tijd dat de klant dat wil.

optimale service verkoopt goed

WAT ZOU STEVE JOBS DOEN IN JOUW POSITIE?

Door de aanhoudende recessie valt je omzet sterk terug en staat ook de marge stevig onder druk.
Daarom heeft het bedrijf al een tijdje geleden om stevig op innovatie en investeringen in merk en communicatie te bezuinigen. Het gevolg: weinig reclame en weinig innovatie.
De uniekheid van jouw product, merk of dienst wordt, terwijl je dit leest, al links en rechts ingehaald.
Wat zou Steve Jobs doen in jouw situatie?

Apple, het iconische merk dat revolutionaire, prachtig ontworpen en zeer winstgevende producten levert. Steve Jobs heeft met Apple ook slechte tijden gekend en is zelfs bijna failliet gegaan. Hij moest zelfs geld bij elkaar schrapen om zijn dromen, zijn visie te kunnen waarmaken. Maar Jobs hield bij Apple altijd vast aan twee dingen:
• Een heldere en zeer vasthoudende visie voor bedrijf en merk.
• De goeie mensen om zich heen verzamelen.
Apple is daardoor uitgegroeid tot een zeer succesvol bedrijf waar talenten graag willen werken en waar talloze miljoenen gebruikers zich als ware ambassadeurs gedragen. Steve Jobs geloofde heilig in een aantal waarden en heeft die altijd centraal gesteld in denken én handelen. Denk aan de toegankelijke technologie, het coole design en de slimme branding.

Maar zelfs Apple moet oppassen. Als Apple zich niet aan de duurzaamheid normen van deze tijd houdt, niet nog meer klantgericht wordt en meer innovaties op de markt die er toe doen, zal zelfs Apple onder druk komen te staan.

Creëer je eigen Blue Ocean
Met de juiste mentaliteit, doorzettingsvermogen en goede mensen om je heen moet je prima in staat zijn om anders en vernieuwend naar bestaande én naar nieuwe markten te kijken. De meeste bedrijven hebben van nature de neiging bij stagnerende of dalende omzetten om vrij snel af te slanken en daarbij mensen en middelen te reduceren. Maar dat blijkt maar al te vaak een neerwaartse spiraal te zijn.

Talloze organisaties willen groeien, maar het is erg belangrijk om je daarbij af te vragen of je organisatie wel de juiste competenties en capaciteit heeft om te kunnen groeien.
Misschien moeten we eens leren niet altijd in omzet te willen groeien, maar meer in menswaarde. Als dat beter gemotiveerde en langer in dienst blijvende werknemers oplevert, groeit de concurrentiekracht vanzelf. Analyseer vooral goed wat die markt (die klant dus!) vraagt en make it happen.

Kijk of je visie nog een tijd mee kan en laat 2013 hét bouwjaar worden waarbij je een heuse eigen “Blue Ocean” strategie ontwikkelt en gaat volgen door nieuwe markten te creëren en tegelijk de talenten in de organisatie optimaal te benutten.

Mocht dit 2013 Blog je aanspreken óf mocht je er duidelijk anders over denken, lees ik graag je reactie: leovansister@brandfuel.nl

Leo van Sister
Founder BrandFuel,Energizing Brands! Strateeg en organisator van BrandFuel24 en Retail Shock London.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie