Fijn dat de crisis achter de rug lijkt. Maar pas op, want voor je het weet vervallen we weer in onze aanpak van voor de crisis. En dat moet dus juist niet.
Verandertrajecten lukken alleen met urgentiebesef.
Met regelmaat zien we het: iets gaat mis. Een misstand, een situatie die we niet hadden voorzien, een ongewenste situatie. Wat nu?
Ineens is het er. Iedereen praat over dat bijzondere restaurant dat pas geopend is.
Ofwel de moed om niet perfect te willen zijn.
Hoe krijg je kapitaal om dat goede idee naar de markt te brengen?
“Ondernemers met een blind vertrouwen in hun ervaring en expertise lopen gevaar”. Met deze prikkelende stelling van Annemarie van Gaal nog in mijn hoofd verliet ik de lezing waar zij een gloedvol betoog hield voor MKB ondernemers.
De economische perspectieven nemen gelukkig een positieve wending. Maar nog altijd worden te veel faillissementen uitgesproken en lopen de loketten bij instanties voor schuldhulpverlening vol. Niet elke ondernemer is de crisis goed doorgekomen en velen worstelen nog met hun plan B. Of liever gezegd: het ontbreken daarvan.
Marketingtips kunnen inspirerend en boeiend zijn maar tegelijkertijd zijn het valkuilen.
“Nederland heeft leiderschap nodig”. Zo maar een kreet die we regelmatig horen of lezen als we de complexiteit van onze samenleving even niet meer scherp in beeld hebben.
Na deze mooie zomer breekt de tijd weer aan dat veel ondernemers met hun managementteams bijeenkomen om de strategie van hun onderneming kritisch tegen het licht te houden.
Als je bereid bent alle kennis over je product met iedereen te delen is de kans groot dat je de crisis overleeft. Strijden met open vizier en geen terughoudendheid over je processen, prijzen, kwaliteit, leveringsvoorwaarden en garanties levert je bedrijf meerwaarde op. Met deze ondernemersstrategie drijft ondernemer Arjen Peek van de Hollandgroep in Nijkerk zijn bedrijf. In een boeiend gesprek geeft hij zijn visie op ondernemerschap en strategische keuzes.
Het spookbeeld van de ondernemende middenstander is het vooruitzicht dat binnen tien jaar 30% tot 50% van de winkels gaat verdwijnen. Toen deze voorspelling in een beleidsnotitie van mijn gemeente werd verwerkt, en tevens werd aangekondigd dat enkele nieuwe bedrijventerreinen werden uitgegeven, raakten veel ondernemers in een lichte vorm van paniek. Binnenstadondernemers liepen te hoop tegen branchevervaging en ongewenste detailhandel op industrieterreinen. Maar is deze ontwikkeling tegen te gaan?
De huidige crisis bevordert ondernemerschap, zo las ik in een Nyenrode onderzoek onder 115 familiebedrijven in Nederland. Of zoals een ondernemer het zei, we zijn door de crisis weer wakker geschut. De crisis geeft weer gelegenheid ondernemer te zijn. Crisis maakt dus scherp en bevordert creativiteit. Waardoor onderscheiden familiebedrijven zich positief ten opzichte van niet familiebedrijven? Waarom vormen zij al jaren de stabiele factor in de Nederlandse economie?