Beleving.
In een eerdere publicatie: “Het einde van winkels” meldde auteur Cor Molenaar (hoogleraar E-Marketing aan de Erasmus Universiteit Rotterdam) nog dat € 10 miljard omzet naar de internetwinkels gaat. Op prijs of gemak redden de fysieke winkels het niet. Er is geen toekomst voor winkels die geen gebruik maken van internettechnologie. Inmiddels heeft de auteur een nieuw boek uitgebracht “Red de winkel”. Gepleit wordt voor gebruik van tablets en internettafels in de winkel. Nog veel meer dan vroeger zullen winkels de zintuigen van hun klanten moeten activeren. Meer werken met licht, geur en diverse instrumenten om de klanten te verleiden. Juist dat onderscheidt de fysieke winkelbeleving van de internetwinkel. Dus er is hoop.
Overheid met een vingertje?
Er ligt een taak voor de overheid en ondernemers om er voor te zorgen dat winkelcentra interessant blijven en geen trieste B locaties worden. Hoe frustrerend is het dan als sommige gemeenten in drukke koopperiodes extra parkeerwachten inzetten om klanten te beboeten die te laat bij hun auto terug komen. Dan jaag je klanten wel naar winkelcentra met gratis parkeren en internetwinkels. Laten overheid en ondernemers de handen ineen slaan en concepten ontwikkelen met langere openingstijden, meer entertainment (bioscoop, theater etc.) en een interessante mix van horeca en winkels.
Koopgedrag.
Consumenten zullen zich thuis op de bank met hun tablet of smartphone oriënteren op hun aankopen. Dat betekent dat de fysieke winkel het niet wint op gemak en een scherpe prijs . De fysieke winkel zal zich dus meer richten op de minder rationele overwegingen van de consument. De winkel als beleving voor zijn zintuigen. Een omgeving waar het gezellig is. Maar faciliteer deze klanten ook in de winkel met gebruiksmogelijkheden (wifi) voor smartfone en tablet. Je kunt de klant ter plaatse vergelijkingen laten maken en hem koopsignalen geven. Laten de twee werelden van de fysieke en virtuele koopomgeving naar elkaar toegroeien.
Alles moet anders.
We leven in een turbulente wereld waar de houdbaarheid van gevestigde business modellen soms van korte duur is. Ondernemers moeten inspanningen leveren om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden. Of, zoals ik laatst hoorde; innovatie in deze tijd vraagt om klantobsessie. Alles moet snel, transparant en persoonlijk. Bijna alle markten zijn verdringingsmarkten geworden. Ondernemingen in topconditie onderscheiden zich met medewerkers die betrokken zijn en die zich met verstand van zaken inzetten. Dit vraagt ook voor de ondernemende retailer een scherpe visie, veel discipline en een intensieve stijl van aansturen. De benodigde prestaties moeten top of mind blijven. Vertrouwen in de eigen strategie en de talenten van je medewerkers is dan het cement van de fitte organisatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!