Ondernemers die verrassen en verleiden

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In mijn zoektocht naar ondernemers die zich op succesvolle wijze staande houden ontmoette ik de sales en marketingmanager van . Voorafgaande aan dit gesprek zag ik de publicatie van het boek waarin Arko van Brakel, thans directeur van de Baak in Noordwijk, zijn visie geeft op onderscheidend ondernemen en leiderschap. Het boek en het gesprek met een lokale ondernemer bleek een mooie mix om ondernemerschap en leiderschap aan de praktijk te toetsen.

De aanpak.
Ondernemen in tijden van crisis doe je met veel kwaliteit en creativiteit. Ondernemers zullen dat steeds nadrukkelijker aan hun klanten moeten vertellen en bewijzen. Achteroverleunen met een zekere voldoening over de prestaties in het verleden is niet toereikend. Ondernemers zullen uit hun comfortzone moeten komen. Zich kwetsbaar en creatief moeten opstellen. Volgens Arko van Brakel speelt de beleving van de klant een steeds dominantere rol. Een voortdurende zoektocht naar klantbehoeften en marktgerichtheid met benutting van moderne en hedendaagse communicatiemiddelen.

Kenmerken van ondernemers.
Als ondernemer geef je een statement af over wat je als bedrijf wilt bereiken. Jim Collins lanceerde daarvoor het begrip(big hairy audacious goal). Je zet een stip op de horizon en mobiliseert alle krachten en medewerkers om dit doel te bereiken. Zelfs als dit doel verder ligt dan het mogelijk reële resultaat. Mensen met ja..maren, zijn er genoeg. Het gaat hier om het enthousiasme het doel te bereiken. Willen is kunnen. Het geeft richting en genereert een gemeenschappelijk belang en commitment. Van Brakel formuleert drie belangrijke kenmerken van de ondernemer. De ondernemer heeft (1) een duidelijk doel, vervolgens heeft hij (2) een buitengewone mate van zelfkritiek. Immers, hij zal regelmatig moeten bijsturen op het behalen van doelen. De oorzaak van falen ligt altijd bij jezelf en met de nodige zelfreflectie stel je nieuwe doelen en targets. Tenslotte zal de ondernemer (3) unieke klantvoorstellen maken. Een voortdurende reflectie met het eigen DNA en het onderscheidende wat je marktaanbod kenmerkt.

Activiteiten van de ondernemer.
ArchiLogiQ is een moeilijke naam voor een bedrijf gevestigd in Nijkerk en bestaat uit een team van 15 professionals die gespecialiseerd is in het beheer en onderhoud van automatiseringsomgevingen binnen het MKB. De professionals beschikken over brede kennis op het gebied van netwerken, software, hardware, telefonie, Apple in combinatie met Windows en cloudoplossingen. De doelgroep van ArchiLoqiQ is breed en richt zich op alle branches. De meeste van haar klanten hebben tussen de 20-150 werkplekken en zijn gevestigd in heel Nederland.

Wat merken jullie van de crisis? ArchiLogiQ merkt dat hun klanten steeds kritischer worden op de prijs en de geleverde inspanning. Een inspanning die niet altijd zichtbaar is. Als een onderhoudsmedewerker een probleem snel kan oplossen dan komt dat door de jarenlange opgebouwde kennis en ervaring. Dat is niet onmiddellijk zichtbaar te maken voor de klant. Want als de klant dezelfde oplossing bij een willekeurige ZZP’er zou laten verzorgen kunnen de behandeltijden aanzienlijk oplopen. Hun unieke aanbod ligt dus in systeemkennis, kwaliteit van diensten, snelheid en opgebouwde expertise en vakmanschap. Het bedrijf beschikt over een portefeuille met vele loyale en trouwe klanten maar die willen wel regelmatig verrast worden met oplossingen waaraan ze, of niet zelf gedacht hebben of, wanneer ze gewezen worden op systeemmogelijkheden, verleidt worden om de verbintenis met de systeembeheerder te continueren. Hiermee heeft ArchiLogiQ nog steeds een stevig business model.

De wij-economie.
Net als van Brakel gelooft het management van ArchiLogiQ in de wij-economie. Een economie waarin kennis en successen gedeeld worden. In deze maatschappij moet veel meer zelfstandigheid genomen worden. Het antwoord op onzekere tijden is niet dat we alles controleren. Dat houd je als bedrijf (of overheid) ook niet vol. Daarvoor volgen ontwikkelingen en veranderingen elkaar te snel op. Ondernemers in deze tijd moeten open en vernieuwend durven denken. Terug dus naar de basis, wat klanten willen en naar die ze je als ondernemer bieden. Buiten de paden durven te treden. Leg de schuldvraag niet bij anderen maar zoek het antwoord in je persoonlijk ondernemerschap. Sta open voor samenwerking en vernieuwing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie