Is er een ‘succes gegarandeerd’ aanpak?
Een shopper marketeer in het wild.
Wordt Regent Street in Londen ‘s werelds meest succesvolle winkelbestemming dankzij de iBeacon technologie?
Wat zouden de marketingmogelijkheden van de virtual reality-bril Oculus Rift zijn?
De vervelende berichten over retailformules die het niet redden volgen elkaar op. Winkelcentra lopen leeg, zowel wat betreft winkels als winkelend publiek. Veel wat kleinere formules en zelfstandige winkeliers zuchten onder de recessie waarin prijs het belangrijkste redmiddel lijkt te zijn. Ze hebben niet de power en lange adem die grote retailers wel hebben. En dan is er ook nog de ‘oneerlijke’ concurrentie van webshops met hun eindeloze assortimenten tegen scherpe prijzen. What to do?
In de afgelopen periode ben ik er een aantal keer mee geconfronteerd: shoppermarketing beïnvloedt de merkpositionering. Je zou zeggen, dit is de omgekeerde wereld. Maar shoppermarketing neemt een grote vlucht en dat heeft blijkbaar zijn weerslag op het merkdenken. Wordt het tijd dat de shopper en shopper marketing een vast onderdeel wordt binnen merkpositioneringsmodellen?
Trade marketeers zijn ermee opgegroeid; het verzamelen van data. Onderzoekbureaus varen er wel bij. En over goede data beschikken is ook belangrijk. Maar nog belangrijker is wat je vervolgens met die data doet. Want uiteindelijk moet de verworven informatie leiden tot het verbeteren van resultaten. En dat valt niet altijd mee.
Er is al het nodige over geschreven; retailers met bricks worstelen hoe om te gaan met de clicks. Wat is de rol van internet en hoe kan online als extra kanaal worden benut? De oplossing lijkt nu gezocht en gevonden te worden in het combineren van beide kanalen. Online bestellen en bij de fysieke winkel ophalen. Click & Collect wordt het genoemd.
Onlangs ben ik geïnterviewd door de Leeuwarder Courant die een special uitgaf met en over coupons. Vraag: waarom is er in Amerika zo’n coupongekte en hier niet? In Amerika bestaat zelfs zoiets als extreme couponing; shoppers die voor 200 dollar boodschappen doen en enkele tientjes betalen aan de kassa na het inleveren van coupons. Zo extreem zal het in Nederland vast en zeker niet worden, maar we krijgen wel te maken met de extreme shopper.
Puma heeft een eigen, creatieve visie op retail ontwikkeld. Die visie komt tot uiting in de eigen flagship stores die Puma in de grotere Europese steden uitrolt. In Berlijn is de eerste design store neergezet. Binnenkort wordt ook een Puma designwinkel in Amsterdam geopend.
De mobiel inzetten tijdens de shopping trip ontwikkelt zich in rap tempo. Fabrikanten, maar vooral ook retailers, zijn genoodzaakt om hiermee te experimenteren. Maar hoe pak je dit aan? En hoe bouw je een succesvolle case? En wanneer zet je welke mobiele mogelijkheden in?
We kennen ze allemaal: de displays, aanbiedingen folders en proeverij- en samplingacties. Het zijn nog steeds de meest effectieve en daardoor meest gebruikte middelen op shoppers gedurende het ‘path to purchase’. Maar het instrumentarium van shopper marketeers is tegenwoordig veel breder. Zo zijn er 49 middelen benoemd die binnen shopper marketing kunnen worden ingezet.
Aankoopbeslissingen worden doorgaans op de winkelvloer gemaakt, ook in de online shop. Shopperactivatie begint met kennis van de shopper. Maar dé shopper bestaat niet. De vraag die dan rijst is, hoe kun je zo goed mogelijk inspelen op de diversiteit aan shoppers op de winkelvloer? Met als uiteindelijk doel om van zo veel mogelijk shoppers kopers te maken.