Facebook heeft recent het bedrijf Oculus VR overgenomen. Het bedrijf dat de virtual reality-bril Oculus Rift maakt. De Oculus Rift wordt tot nu toe voornamelijk gebruikt voor gaming.
Je kent de Oculus Rift waarschijnlijk van DWDD, waarin Matthijs van Nieuwkerk de virtual reality-bril opzet en een ritje in de achtbaan ervaart.
Ja, werkelijk ervaart en niet ‘gewoon’ ziet zoals we dat van gaming en 3D-toepassingen kennen. De bril presenteert voor ieder oog unieke en parallelle afbeeldingen, zoals je de echte wereld ook ziet. Je kunt 360° rondkijken in de virtuele wereld. De bril functioneert dus eigenlijk als je hoofd. Op YouTube zijn veel filmpjes te zien van mensen die de Oculus Rift voor het eerst dragen, er ontstaan grappige situaties!
Op de winkelvloer
Momenteel wordt de bril vooral gebruikt voor gaming, maar ik was benieuwd naar wat de Oculus Rift voor ons als marketeers zou kunnen betekenen. De mogelijkheden voor shopper- en trade marketeers waren vrij voor de hand liggend, want zou het niet fantastisch zijn als je als retailer of als trade marketeer de oplossingen echt kunt beleven? Bijvoorbeeld in het supermarktsegment. Tijdens bepaalde actieweken, zoals de Hamsterweken of het WK, wordt de complete winkel omgebouwd en worden er allerlei actiedisplays geplaatst. Voor de retailer zou het geweldig zijn als hij virtueel door de winkel kan lopen en kan beoordelen of de topborden en actiedisplays op de juiste plek staan. Er zouden meerdere varianten met elkaar vergeleken kunnen worden.
Tot nu toe wordt de virtuele wereld gecreëerd door middel van 3D films. Fabrikanten kunnen bijvoorbeeld door middel van de 3D techniek hun jaarplannen op een prachtige manier presenteren. De Oculus Rift geeft een geheel nieuwe dimensie aan de virtuele beleving zoals we die nu kennen want met de virtual reality-bril zit je gevoelsmatig écht in de virtuele omgeving.
Onderzoeksmethode
De Oculus Rift is ook geschikt voor verschillende onderzoekstoepassingen. Neem bijvoorbeeld onderzoek naar het shopgedrag van de consument. De bril is namelijk niet alleen geschikt om een virtual reality film af te spelen of om de gebruiker te laten rondkijken in de virtuele wereld, maar met gebruik van een toetsenbord of gaming console bepaal je zelf waar je heen gaat in de virtuele omgeving, waardoor de consument kan shoppen zoals hij dat in de fysieke winkel zou doen.
Zo kunnen de retail- en trade marketeers niet alleen kijken wat zij zelf van de oplossing vinden, maar alles kan direct worden getest onder de doelgroep.
In en om het huis
Of stel je voor dat je door een complete woning kunt lopen.
Dat biedt interessante mogelijkheden voor interieurontwerpers, domotica oplossingen maar ook voor verwarmings- en ventilatiebedrijven. Je zou bijvoorbeeld kunnen zien hoe de luchtstromen door je huis lopen en hoe de ventilatiesystemen werken. En in de wereld van entertainment zou de consument kunnen zien welke televisie het beste in hun interieur past, of hoe de geluidsgolven lopen en op basis daarvan kan de consument beslissen waar de nieuwe boxen het best geplaatst kunnen worden.
Ook kan de consument om zijn huis heen lopen, om verschillende tuinontwerpen te bekijken. Allerlei mogelijkheden dus voor onder andere woonboulevards, entertainmentbedrijven en tuincentra.
Hierboven staan nog maar een aantal van de talloze mogelijkheden die de Oculus Rift biedt voor de marketingwereld.
Ik ben benieuwd naar jullie ideeën over marketingoplossingen met de Oculus Rift.
<a href="http://deletebinghistory.com">delete search history in bing</a> uch guys this is very informative article for all the web user.