Meta bereidt zich voor op de integratie van advertenties in zijn socialmediaplatform Threads. De eerste adverteerders kunnen in januari aan de slag met reclamemogelijkheden, schrijft het doorgaans goedgeïnformeerde The Information op basis van drie bronnen. Threads heeft inmiddels 275 miljoen maandelijks actieve gebruikers en kent vooralsnog geen verdienmodel. De app is gratis en reclamevrij, en daarmee een kostenpost voor Meta.
Threads gaat het voorbeeld volgen van Facebook en Instagram (ook van Meta), stelt The Information. Reclames in de Threads-app kunnen de nodige inkomsten opleveren, en die stap zit er al een tijd aan te komen. Er gaan al maanden geruchten dat Meta achter de schermen werkt aan advertentiefuncties voor Threads. Er doken zelfs concrete bewijzen voor op, die door Meta werden afgedaan als interne tests zonder tijdlijn voor een verdienmodel. Het bedrijf benadrukte in augustus nog maar eens: voorlopig komen er geen advertenties in Threads.
Threads groeit door
Of die belofte standhoudt, moet in januari dus duidelijk worden. Meta heeft (nog?) niet gereageerd op het nieuws van The Information. Het bedrijf vertelt wél graag over de groei die Threads doormaakt. Waar de app in augustus op circa 200 miljoen maandelijks actieve gebruikers zat, is nu de mijlpaal van 275 miljoen gebruikers bereikt.
Threads is ook in de Europese Unie beschikbaar en laat zich qua opzet vergelijken met X, dat voorheen Twitter heette. Je plaatst met name tekstberichten op Threads en kunt interactie aangaan met personen die je volgt, al krijg je ook content van anderen aangeraden (voorgeschoteld). Meta werkt aan het toevoegen van nieuwe functies om Threads te verbeteren en boeiend te houden voor de honderden miljoenen actieve gebruikers. Dat lijkt nodig, want op het platform zijn relatief veel klachten te vinden van gebruikers die vinden dat ze oude content aanbevolen krijgen en actuele discussies missen.
Kansen voor Bluesky?
De geruchtenmachine rondom advertenties in Threads komt in een interessante week. Bluesky, een concurrent van X en Threads, zegt namelijk miljoenen nieuwe gebruikers te verwelkomen. Dit gratis socialmediaplatform - ook zonder reclames - focust zich juist op discussies en een tijdlijn met nieuwe berichten, zoals X dat voorheen ook deed. Wellicht kan Bluesky dus profiteren als Threads reclames krijgt, en gebruikers zich gaan oriënteren op andere platformen. Al is het niet uit te sluiten dat ook Bluesky op termijn advertenties gaat vertonen. Het platform verdient nu geld aan het verkopen van speciale gebruikersnamen, met name aan merken.
Duidelijk mag zijn dat Threads en Bluesky zich profileren als uitdager van X, dat onder zijn eigenaar Elon Musk steeds meer politiek georiënteerd raakt. Marktonderzoekers stellen dat X op de dag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen 280 duizend gebruikers is kwijtgeraakt en het aantal actieve gebruikers na de verkiezingsuitslag niet is toegenomen. Threads en Bluesky zijn sindsdien wél door blijven groeien, stellen de analisten tegenover Business Insider. Een harde reden is er niet, maar X-eigenaar Musk profileert zich als een groot voorstander van aankomend president Trump. Dat nemen niet alle X-gebruikers hem in dank af.