Meta maakt het goedkoper om Facebook en/of Instagram zonder reclames te gebruiken. De maandprijs van het advertentievrije abonnement daalt per direct met 40 procent. Alle Facebook- en Instagram-gebruikers in de Europese Unie krijgen binnenkort opnieuw de vraag of zij willen betalen om de reclames te verwijderen. Het advertentievrije abonnement werd een jaar geleden geïntroduceerd om te voldoen aan strengere EU-wetgeving.
De Europese Commissie toont zich echter niet heel enthousiast over Meta's abonnementsmodel. De kritiek richt zich op het 'betalen voor privacy'-model, want gratis gebruikers krijgen nog steeds gepersonaliseerde reclames te zien. Die leveren Meta miljarden euro's aan advertentie-inkomsten op.
De nieuwste zet van Meta kan daarom gezien worden als een poging om de Europese Commissie tevreden te stemmen. De abonnementsprijs daalt met 40 procent, van 10 euro naar 6 euro per maand voor één account. Een extra Facebook- en/of Instagram-account toevoegen kost 4 euro per maand.
Minder gepersonaliseerde reclames
Meta kondigt ook aan dat het Europese gebruikers binnen een paar weken kunnen kiezen voor gratis Facebook en Instagram met minder gepersonaliseerde reclames. Reclames die minder relevant zijn dus, niet minder reclames. Volgens Meta zijn de minder gepersonaliseerde advertenties opgehangen rondom iemands leeftijd, locatie, geslacht en interactie met advertenties. Meta stelt dat de vertoonde advertenties gebaseerd zijn op de context van iemands Facebook- of Instagram-sessie.
Lees ook
- Digital transformation & tech Europese Commissie keert zich tegen Meta's abonnement voor een advertentievrij Facebook
- Digital transformation & tech Meta geeft adverteerders meer AI-tools voor videocreatie
- Data & insights Driekwart van de Nederlanders wil niet betalen voor reclamevrij Facebook en Instagram
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!