Premium

Dit wil je weten over de nieuwe socialmedia-app Daze, die populair is onder Gen Z

De socialmedia-app draait om creativiteit en trekt vooral jonge gebruikers, de zogeheten Gen Z-doelgroep. Drie vragen en antwoorden.

Afbeelding: Daze

Honderdduizenden mensen hebben zich op een wachtlijst ingeschreven voor Daze, een nieuwe socialmedia-app. Wordt dit de zoveelste sociale flop of moeten Whatsapp, Instagram en TikTok zich zorgen maken? De tijd gaat het uitwijzen. Daze start in ieder geval veelbelovend, maar meer dan tweehonderdduizend inschrijvingen van mensen die de app willen gebruiken. Drie vragen en antwoorden over de app.

Wat is Daze?

Daze is een socialmedia-app die zich richt op freeform messaging. Wat wil zeggen dat je van alles kunt delen in een gesprek met een ander. Van tekst en gif's tot afbeeldingen en stickers; je berichten deel je en kun je zelf ergens op het scherm plakken. De app biedt ook ruimte aan artificiële intelligentie (AI), waarmee je als gebruiker bijvoorbeeld creatieve stickers kunt maken en delen in de chat.

Op Daze kun je een-op-een-gesprekken voeren groepschats voeren. De app is beschikbaar voor Android en iOS.

De app hanteert na een bètaperiode van circa 1400 gebruikers nu een wachtlijstsysteem, waarschijnlijk om de achterliggende techniek niet te overbelasten. Al komt een wachtlijst natuurlijk niet slecht uit om de hype te benadrukken. De wachtlijst loopt wel terug. Begin november stonden er circa 200 duizend mensen op de wachtlijst, daags erna nog 140 duizend. Op 11 november, toen we een nieuw e-mailadres op de wachtlijst zetten, waren er 69 duizend mensen voor ons. Slim van Daze is dat je plekje op de wachtlijst verbetert als vrienden zich via jouw gepersonaliseerde link ook op de wachtlijst zetten. Hoe meer mensen jij aandraagt, hoe sneller jij de app dus kunt gebruiken. Op sociale media laten vooral jongeren zich positief uit over Daze. Op TikTok heeft het Daze-kanaal al meer dan 105 duizend volgers.

Onderstaande TikTok-video van Daze laat zien hoe de app te gebruiken is.

Wie zit er achter Daze?

De oprichter van Daze is Willem Simons, een serieondernemer uit New York. Hij werkt al een paar jaar aan Daze, inmiddels met een team van circa zeven personen. Dat lukt dankzij een investering van 5,7 miljoen dollar van verschillende partijen. Die hebben er vertrouwen in dat de app met voldoende gebruikers heel wat inkomsten gaat opleveren - waarover zo meteen meer. Volgens de oprichter wijzen tests uit dat met name jongeren tussen de 13 en 22 jaar de app gebruiken.

Wat is het verdienmodel van Daze?

Daze is gratis te gebruiken en toont vooralsnog geen advertenties. Dat kan in het begin uit dankzij die miljoeneninvestering, maar vroeg of laat zal de app toch geld moeten opleveren. De oprichter van Daze zegt tegen Business Insider niets te voelen voor een abonnement en houdt zich op de vlakte over eventuele advertenties. Hij wil gebruikers de mogelijkheid geven om 'premium functies' aan te bieden waar de gebruiker voor kan betalen. Een premium functie kan bijvoorbeeld een extra filter voor een afbeelding zijn, of een speciaal lettertype. Wat dergelijke extra's moeten kosten, is nog niet duidelijk.

De oprichter van Daze zegt tegen Business Insider dat de startup zich vooralsnog echt focust op het maken van 'iets heel cools' dat miljoenen gebruikers moet trekken. Daarna komt er meer aandacht voor het verdienmodel, zegt de oprichter.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie