Retail 3.0 noemt Puma het nieuwe winkelconcept. Binnen het concept staat twee dingen centraal. De eerste is een slimme, herkenbare routing door de winkel, die voor de shopper heel logisch is en hem op een natuurlijke wijze langs de categorieën voert waar Puma de aandacht op wil vestigen. Een nieuwe categorie voor Puma is motorsport, wat in eerste instantie geen logische combinatie is. De oplossing van Puma is dat in de winkel is deze categorie zo gepositioneerd (centraal punt in de winkel), dat de shopper er altijd mee wordt geconfronteerd.
Maar het meest opvallend aan het nieuwe concept is de shopper experience die wordt gecreëerd. Hier springt creativiteit en innovatie in het oog. Voorbeelden uit de Berlijnse winkel:
- Rearrange wall: een muur die de shopper zelf op verschillende manieren kan aanpassen.
- Unsmart Phone: een ouderwetse telefoon die random bericht laat horen elke keer als je hem opppakt.
- iPad wall: een muur met 30 iPads met verschillende presentaties, die de shopper kan en mag bedienen.
- iEtalage: ’s avonds worden etalages virtuele paskamers met gordijnen, je kunt de gordijnen open schuiven door de ruit aan te raken en mensen kleding laten passen.
- Random movie box: een kistje aan de muur met een beeldscherm, iedere keer als je het deksel van het kistje opent zie je een ander filmpje.
Het bezoeken van de Puma winkel wordt zo een experience. Het hele winkeldesign is er op gericht om de shopper te verrassen en een positieve merkbeleving van Puma te geven.
Puma in AmsterdamEen sterk punt van het concept is dat ook kijkt naar de locatie van de winkel. Bij de Pumawinkel in Amsterdam wordt een plafond van tulpen gecreëerd, wordt met Delfts blauw gespeeld, krijgen fietsen een rol en wordt de leeuw van Oranje een puma. Het klinkt misschien een beetje plat of flauw, maar de executie zal subliem zijn. Ik kan niet wachten om de winkel te gaan bekijken.
Foto's: Manuel Schlüter copyright Puma ag
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!