Je ziet het bedrijven tegenwoordig steeds vaker doen: een prijs verloten via Twitter als je “follower” wordt en de “tweet” van het bedrijf “retweet”(om er maar even wat Twitteriaans jargon in te gooien). Vaak werken dit soort acties goed. De drempel om mee te doen is immers laag, het is een kleine moeite om het bericht even kosteloos te retweeten. De voordelen voor het bedrijf zijn ook evident. Hoe meer followers, hoe meer mensen aan wie zij eventuele commerciële boodschappen kunnen doen toekomen. Dat het belangrijk is om een dergelijke actie goed voor te bereiden, bewijst Samsung Benelux . Zij zouden hun nieuwste netbook verloten onder de retweeters. Maar de goedbedoelde actie loopt al snel anders dan gepland...
De eerste winnaar wint uiteindelijk geen prijs omdat Samsung Benelux de retweet niet kan controleren. Het Twitter account van de “winnaar” is namelijk gelocked. Logisch zou je denken, maar Samsung Benelux had hier blijkbaar niet goed over nagedacht.
Als oplossing kwam er een nieuwe ronde waarbij men de kans kreeg om het Twitter account te unlocken(zodat de berichten door iedereen gezien kunnen worden). Veel deelnemers waren het hier niet mee eens en voelde zich belazerd. Toen Samsung Benelux opnieuw een winnaar wilde trekken, volgde er weer een fout. Ditmaal werd een winnaar gekozen die niet het huidige bericht had geretweet, maar had meegedaan met een vorige actie. Zij werd dus blij gemaakt met een dooie mus. Uiteindelijk werd er alsnog een winnaar gekozen en stopte Samsung Benelux snel met de actie.
Samsung Benelux verdient credits voor het aanbieden van haar excuses en het reageren op zoveel mogelijk tweets van teleurgestelde deelnemers, maar had de actie beter moeten voorbereiden. Een social media actie kan ontzettend goed werken, maar denk deze vooraf wel goed door èn voer de actie vervolgens ook goed uit. Alleen dan kun je maximaal resultaat halen en vermijd je teleurgestelde deelnemers.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!