Bent u klaar voor de extreme shopper?

Onlangs ben ik geïnterviewd door de Leeuwarder Courant die een special uitgaf met en over coupons. Vraag: waarom is er in Amerika zo’n coupongekte en hier niet? In Amerika bestaat zelfs zoiets als extreme couponing; shoppers die voor 200 dollar boodschappen doen en enkele tientjes betalen aan de kassa na het inleveren van coupons. Zo extreem zal het in Nederland vast en zeker niet worden, maar we krijgen wel te maken met de extreme shopper.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Sterker nog, de extreme shopper is er al. Volgens GfK Interscope bestaat binnenkort zo’n 40% van het winkelend publiek uit extreme shoppers. Wat zijn dan precies extreme shoppers? Kort gezegd zien zij shopping als een spel dat ze willen winnen.

Het zijn de koopjesjagers van de eenentwintigste eeuw. Extreme shoppers zijn niet alleen gewapend met kortingsacties,coupons en actiefolders met de welbekende fietsenspringers. Ze zoeken online de beste koopjes, gebruiken vergelijkingssites en voordeelapps op hun mobiel. Innovatief en proactief zoeken ze de beste waar(de) voor hun geld. Het zijn optimisten die hun leven en uitgaven onder controle hebben. Ze willen kwaliteit van leven, maar niet tegen elke prijs.

Merktrouw is bij de extreme shopper ondergeschikt. Dat is vooral voor retailers slechts nieuws. Ze hebben een portfolio met winkels waar ze kopen. Duurdere merkproducten kopen ze bij de winkel waar ze het meeste voordeel kunnen halen. Dat is niet per definitie geldelijk voordeel. Het gaat om de package. Niet te duur, goede service, leuk (en vooral passend) cadeautje erbij, persoonlijke aandacht en maatwerk,… Het gevoel van een goede deal is het belangrijkst.

Inspelen op de trend van de extreme shopper begint met het besef dat de aankoopbeslissing steeds minder op de winkelvloer gemaakt wordt. De extreme shopper is uitstekend geïnformeerd en bepaalt vooraf wat hij waar gaat kopen. Het is dus belangrijk om het hele ‘path to purchase’ van de shopper in ogenschouw te nemen, van thuis op de bank tot aan de kassa. En dan op zoek te gaan naar de momenten waar je de shopper kunt beïnvloeden.

Dat beïnvloeden lukt alleen wanneer we de behoefte en het gedrag van de (extreme) shopper kennen. Shopper insights als needs & occasions, winkelmissies, shopper budgetten en manier van informatie zoeken zijn essentieel. Zonder die informatie rest alleen zorgen voor de beste prijs. En van de neerwaartse prijsspiraal wordt uiteindelijk niemand gelukkig, ook de shopper niet.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie