Retailers zetten steeds vaker de iBeacon technologie in om verkopen te doen stijgen. Sinds kort ook op zeer grote schaal in Regent Street, Londen. Zal de iBeacon werkelijk leiden tot het verhogen van sales en wat kunnen we zeggen over de toekomst van digitale identificatie in de fysieke winkel?
iBeacons zijn kleine zendertjes die via Bluetooth Low Energy (BLE) in contact kunnen komen met een smartphone. Een retailer die iBeacons gebruikt kan niet zomaar met iedereen in contact komen, de shopper dient via een App in te checken in de winkel. De reikwijdte van iBeacons gaat tot 50 meter, waardoor ze veelal in de winkel worden gebruikt. Maar ook wanneer de shopper langs de winkel loopt, is gegevensuitwisseling mogelijk. iBeacons kunnen tot ongeveer 20 centimeter nauwkeurig de locatie van de shopper bepalen. De locatiebepaling levert inzichten op in de interesses van de shopper en maakt het mogelijk om relevante informatie te verstrekken aan de shopper.
Regent Street
In de Londense winkelstraat wordt de Regent Street App gebruikt, via de App ontstaat interactie tussen shoppers en retailers. Om shoppers te kunnen voorzien van relevante informatie en aanbiedingen dienen zij een enquête in te vullen waarin zij aangeven wat hun favoriete merken en retailers zijn. De enquête bestaat uit 40 vragen, middels de antwoorden daarop wordt een profiel samengesteld die de interesses van de shopper omschrijft. Op basis van het profiel ontvangen shoppers productinformatie en persoonlijke aanbiedingen via de App.
Mogelijkheden in de retail
De iBeacon technologie biedt dus de mogelijkheid om op een directe en gerichte manier te adverteren en shoppers te voorzien van relevante productinformatie. Daarnaast zorgen iBeacons voor belangrijke inzichten in het gedrag van de consument door zeer nauwkeurige plaatsbepaling en gerichte interactie. Via de App kunnen shoppers worden begroet als zij de winkel binnenkomen en worden gewezen op relevante aanbiedingen. Wanneer de shopper geïnteresseerd is in de aanbieding, kan de App hem de weg wijzen naar het schap met het desbetreffende product. De iBeacon App kan ook worden gebruikt voor loyaliteitsprogramma’s.
De iBeacon creëert interessante mogelijkheden voor retailers en marketeers. De mogelijkheden roepen ook de vraag op of de enquête van de Regent Street App wel nodig was. Zo onthult de plaats van de shopper al informatie over de interesse in merken en retailers. Naar mijn idee wijst Remco Bron in zijn artikel over Regent Street terecht op het punt dat de klant onnodig wordt ‘vermoeid’ met de 40-tal vragen.
Kans op succes
De 40 vragen die de App gebruikers in Regent Street moeten invullen kan een drempel vormen om gebruik te maken van de App. Terwijl het bij de iBeacon technologie juist van groot belang is om zoveel mogelijk drempels weg te nemen, zodat de kans op succes toeneemt. Een ander ‘gevaar’ van de iBeacon is dat mensen overspoeld worden met aanbiedingen en informatie waardoor het op spammen lijkt. Daarnaast staan de privacy-grenzen veelal ter discussie.
Tegenover de nadelige kant staan de positieve punten, persoonlijke aanbiedingen brengen namelijk ook voordelen met zich mee. Als we in de toekomst alleen aanbiedingen krijgen met betrekking tot onze interesses, krijgen we geen stapels folders meer op de mat en is de volle inbox met reclame over producten die ver van ons afstaan ook verleden tijd.
In Regent Street ontvangt de shopper een aanbieding op maat en wanneer hij geen actie onderneemt, verdwijnt de aanbieding automatisch weer. En wat zou het heerlijk zijn als we altijd de scherpste deal krijgen aangeboden, dat scheelt heel wat speurwerk naar de goedkoopste aanbieder.
Toekomst
Met de iBeacon technologie lijkt de eerste serieuze stap te zijn genomen op het gebied van digitale identificatie in de fysieke winkel. Een gebied dat nog lang niet uitontwikkeld is en waarin we in de toekomst nog veel van kunnen verwachten. Misschien herinner jij je de scene uit de film Minority Report nog, waarin Tom Cruise de GAP winkel binnenloopt en wordt herkend door middel van oogherkenning technologie waarna hij persoonlijk wordt aangesproken. In 2002 leek dat voor velen heel gaaf, totaal onwerkelijk en een beetje eng. Ik wil niet beweren dat wij op korte termijn op dezelfde wijze worden herkend in de winkel. Maar er zullen nog veel ontwikkelingen plaatsvinden op het gebied van digitale identificatie in de fysieke winkel waar persoonlijke aanbiedingen uit voortvloeien.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!