Omgekeerd spreekt bijna vanzelf, de merkpositionering is van invloed op de shopper campagne. Immers, het DNA van het merk drukt zijn stempel op alle communicatie. Al is in briefingen voor shopperactivaties de ‘merksleutel’ niet altijd een vanzelfsprekend onderwerp.
Met name bij het aanscherpen van een merkpositionering is de invloed van shopperdenken merkbaar. Wellicht omdat het positioneringsproces dan iets minder abstract is en dichter bij de dagelijkse (shoppercommunicatie) praktijk staat. In het herpositioneringsvraagstuk kan bijvoorbeeld worden meegenomen of de positionering ook ‘actionable’ is op de winkelvloer.
Shopper in positioneringsmodel
Binnen onze organisatie werken we voor positioneringsvraagstukken meestal met het brand key model (volgens mij oorspronkelijk door Unilever ontwikkeld). Voor merken die producten in retail verkopen is het verstandig om in de brand key, naast de consument en customer (retailer), ook de shopper als doelgroep mee te nemen. Shopper en consument zijn immers lang niet altijd dezelfde. Vervolgens kun je bij insight dus ook shopper insights meenemen en bij benefits ook shopper benefits.
Groot voordeel is dat het merk dan niet alleen een onderscheidende positie in de ogen van consumenten creëert. Ook in winkelomgevingen en webshop is in het merk al de basis gelegd voor een onderscheidende positie, zowel in het schap als in activaties.
In de praktijk zien we de invloed van shopper marketing vooral bij positionering van merkproducten in sterk concurrerende markten. Dit is in verschillende branches aan de orde (home electronics, doe-het-zelf en food).
Ik ben heel benieuwd of de trend dat shopperdenken de merkpositionering beïnvloed ook door anderen wordt gezien. Zal het toevoegen van de shopper in positioneringsmodellen de positionering rijker en beter werkbaar in de praktijk maken?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!