Overslaan en naar de inhoud gaan

X en Unilever sluiten nieuwe deal na juridische dreigementen

X bereidt zich voor op een rechtszaak tegen adverteerders die niets meer uitgeven op zijn platform. Unilever was er één van.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Socialmediaplatform X en Unilever hebben een overeenkomst gesloten over het voortzetten van hun samenwerking. Opvallend nieuws, want X ondernam recent juridische stappen tegen Unilever en andere merken omdat zij hun advertentiebudgetten op het platform pauzeerden. Dat deden ze naar aanleiding van de toegenomen haat en verslechterde moderatie op X, waardoor merkreclames naast onwenselijke berichten geplaatst werden. X zag er een boycot in van adverteerdersclub GARM en toog naar de Amerikaanse rechter.

related partner content for mobile comes here

Met het sluiten van een samenwerking lijkt de lucht tussen X en Unilever geklaard. Of X nu afziet van juridische stappen tegen het levensmiddelenconcern is niet bekendgemaakt, maar vaktitel Socialmediatoday denkt van wel. X meldt op zijn eigen dienst dat de samenwerking met Unilever 'het eerste onderdeel is van een ecosysteem-brede oplossing' en zegt uit te kijken naar meer oplossingen in de industrie. En hint dus op meer samenwerkingen met merken die gestopt zijn met adverteren op het socialmediaplatform van Elon Musk. 

GARM heft zichzelf op

Musk, de rijkste persoon ter wereld, nam destijds Twitter twee jaar geleden over en hernoemde de dienst naar X. Een ruimere vrijheid van meningsuiting en mindere moderatie op haatzaaiende content deden bedrijven als Unilever en Mars deze zomer besluiten om te stoppen met adverteren op X. Volgens Musk spanden de voormalige adverteerders tegen hem samen via GARM, dat daarom ook voor de rechter werd gedaagd. 

GARM maakt onderdeel uit van de World Federation of Advertisers (WFA), dat direct besloot om GARM op te heffen vanwege beperkte financiële middelen voor een juridische strijd. X gaf destijds aan een schadevergoeding te willen voor de 'miljarden dollars' die het platform zou zijn misgelopen door het adverteerdersboycot. 

Unilever heeft voor zover bekend geen persverklaring gedeeld over de samenwerking met X.

Lees ook

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in