World Federation of Advertisers heft GARM op na aanklacht van X

X wil advertentiecoalitie GARM aanklagen vanwege een vermeend boycot door adverteerders. Voor de WFA reden om GARM op te heffen.

X is de nieuwe naam van Twitter
Afbeelding: Shutterstock

De World Federation of Advertisers (WFA) heft zijn advertentiecoalitie GARM op. De ingrijpende beslissing volgt op het besluit van X (voorheen Twitter) om GARM aan te klagen vanwege een vermeend advertentieboycot sinds Elon Musk het platform in 2022 overnam. GARM, de Global Alliance for Responsible Media, is in 2019 opgericht door ondernemingen die zich inzetten om het sponsoren van schadelijke content via online advertenties tegen te gaan.

Bij GARM zijn meer dan honderd ondernemingen aangesloten, waaronder Unilever en Mars. Twitter was ook aangesloten bij GARM maar zegde zijn lidmaatschap onder Musk op. Per 1 juli sloot X zich weer aan bij GARM, naar eigen zeggen om adverteerders te overtuigen van zijn focus op brand safety. Een paar weken later maakt Musk een ommezwaai: hij klaagt GARM aan omdat de adverteerders een boycot zouden voeren om niet te adverteren op X.

X is blij met stoppen GARM

De naderende rechtszaak is voor de WFA reden om GARM te ontbinden. In een verklaring op zijn website meldt de vereniging: 'GARM is een klein initiatief zonder winstoogmerk. Recente beschuldigingen die het doel en de activiteiten van de coalitie verkeerd interpreteren hebben er helaas voor gezorgd dat diens middelen en financiën aanzienlijk zijn uitgeput. WFA neemt daarom het moeilijke besluit om de activiteiten van GARM te staken.'

X-ceo Linda Yaccarino schrijft op haar platform blij te zijn met deze uitkomst. Ze spreekt van 'een noodzakelijke stap in de juiste richting' en 'hoopt dat het hele ecosysteem gaat veranderen.'

Rechtszaak lijkt weinig kans te maken

GARM gaat zich overigens nog steeds verdedigen in de rechtszaak, bevestigt de club tegenover CNN. Hoe dat gaat gebeuren als de kas bijna leeg is, blijft vooralsnog onduidelijk. Experts geven Musk overigens weinig kans in de rechtszaal. Het is lastig om aan te tonen dat een boycot via een feitelijke overeenkomst ondertekend door alle adverteerders bestaat. Bovendien kan X bij het winnen van de zaak adverteerders niet dwingen om weer te adverteren op X; bedrijven bepalen zelf hoe ze hun marketingbudget uitgeven.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie