Overslaan en naar de inhoud gaan

Google trekt commercial rondom Olympische Spelen terug vanwege AI-fanbrief

De commercial scoorde volgens Google goed in de testfase, maar roept eenmaal live toch negatieve reacties op.
Google Gemini commercial olympische spelen
Een still uit de commercial
© Screenshot YouTube
Google Gemini commercial olympische spelen
Een still uit de commercial
© Screenshot YouTube

Google trekt een commercial terug waarin een kind de hulp van artificiële intelligentie (AI) inschakelt om een brief te schrijven gericht aan een Olympisch atlete. Daar is het Gemini AI-model volgens Google goed in, maar op sociale media klagen mensen vooral dat de commercial duidelijk maakt dat Google het concept fanbrief niet snapt.

related partner content for mobile comes here

Niet echt

Een fanbrief komt recht uit het hart en is daarom niet het meest briljante schrijfstuk ooit, maar wel authentieke post voor de ontvanger. Een fanbrief die op basis van enkele zinnen input van de fan geschreven is door slimme software leest vast prettiger, maar biedt niet de pure emotie, zo stellen critici. 'Waarom zou je als sporter een door AI-geschreven fanbrief willen lezen?', vraagt iemand zich op sociale media af. Men noemt zo'n brief 'niet echt'.

Google zegt tegen persbureau AFP dat de commercial het goed deed in de testfase maar gelet op de feedback uit de roulatie van Olympische Spelen-reclames gehaald is. Je kunt de commercial wel nog op YouTube bekijken.

Bedrijven, ook in de techsector, gaan vaker de mist in met commercials. Zo trok Apple vorige week een voor Thailand beledigende reclamefilm terug en maakte de creatieve industrie zich in mei boos om een Apple iPad-reclame die als toondoof beoordeeld werd.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in