WPP's Mindshare is de winnaar van Unilevers internationale mediareview. In Nederland blijft Mindshare daarmee het mediabureau voor Unilever.
Publicis Groupe verliest n de Verenigde Staten delen van het account aan Mindshare. Wereldwijd wonnen Initiative, dentsu en Interpublic ook terrein, terwijl Omnicom Media Group net als Publicis activiteiten verloor. Anderzijds won Publicis wel vier markten in Zuid-Azië die voorheen in handen waren van WPP.
Nieuwe verdeling
Mindshare won in Zuid-Afrika, Australië en Nieuw-Zeeland en behield het miljardenaccount in West- en Centraal-Europa (waaronder dus Nederland) plus India, Indonesië en China (met uitzondering van Hong Kong en Taiwan, die bij OMG bleven).
Initiative (IPG) won in Canada. Daar was Omnicom Media Group actief. Ook behield Initiative Latijns-Amerika, Oekraïne, Griekenland en Noord-Afrika. Dentsu won in Japan (ADK had dat account in handen). Havas behield de opdrachten in Frankrijk en Spanje.
Publicis verloor dus in de VS, maar kreeg in Azië Maleisië, de Filippijnen, Singapore, Thailand en Vietnam toegewezen. Omnicom behield activiteiten in Bahrein, Koeweit, Oman, Qatar, Saoedi-Arabië en de Verenigde Arabische Emiraten, plus Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Turkije.
Unilever rapporteerde in 2023 merk- en marketinginvesteringen van ongeveer 9,3 miljard dollar. De herziening van media-accounts begon in januari.
In 2021 was ook een mediareview van Unilever en behield Mindshare het account eveneens in Nederland. Inmiddels werkt Mindshare hier al sinds 2005 voor het concern.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!